20 augustus 2019

CDA vindt stopzetten ijsbaanproject logische stap

Maandag werd via de pers bekend dat het IJZ-project per direct is stopgezet nadat gebleken was dat de bouwkosten 20 miljoen hoger zouden uitvallen dan verwacht. Vanavond werd de raad over dit besluit geïnformeerd. CDA Hoogeveen vindt het stopzetten van het project een logische stap.

Motie duidelijkheid IJZ

Het CDA is steeds zeer kritisch geweest en wilde garanties op de financiële haalbaarheid van het project. Om die reden kwam het CDA met de motie Duidelijkheid IJZ. Deze motie stelde een zestal harde eisen aan de definitieve beslissing om te beginnen met de bouw, waaronder een bouwsom van niet meer dan 31 miljoen. De CDA-motie werd op 1 november 2018 aangenomen door alle partijen behalve de VVD. Op basis van deze motie wordt de investering nu een halt toegeroepen. ‘De afgelopen weken werd het, zoals nu blijkt, definitief duidelijk dat aan één van de eisen van onze motie niet kon worden voldaan,’ zegt vicefractievoorzitter Bert Otten van het CDA. Volgens hem kon het college dan ook niet veel anders dan het project stopzetten.

Regie op communicatie

Tijdens de presentatie aan de raad vanavond werd duidelijk dat al een aantal weken bekend was dat het beschikbare budget met 20 miljoen zou worden overschreden. Maar dat gewacht is met de raad te informeren tot het college na de vakantieperiode weer voltallig zou zijn en dus een formeel besluit over de stopzetting zou kunnen nemen. Ondertussen werden wel alle voorbereidingen stopgezet, waardoor veel mensen op de hoogte kwamen. Het CDA vindt dat niet zo lang gewacht had moeten worden met de communicatie. ‘Door deze informatie zo lang stil te houden voor de raad, heeft de wethouder te veel risico genomen dat informatie zou gaan lekken en hij daardoor de regie kwijt zou raken. In ieder geval had de wethouder zo snel mogelijk de klankbordgroep van raadsleden of de fractievoorzitters moeten informeren,’ aldus Otten. Otten vindt het dan ook erg jammer dat de raad, maar vooral ook vele andere betrokkenen deze ingrijpende ontwikkeling via de media moesten vernemen.

Gevolgen

Over de precieze gevolgen van het stopzetten van het zwembad-ijsbaanproject kan Otten nog niet veel zeggen. ‘We gaan het hier zeker nog over hebben in de fractie. Het is in ieder geval jammer dat Hoogeveen nu niet op korte termijn een nieuw zwembad krijgt. Bovendien willen wij meer informatie over de overschrijding van 20 miljoen; een zo grote overschrijding vindt het CDA wel heel opmerkelijk. Wij zijn dan ook blij met de toezegging van de wethouder hierop.’