18 december 2017

CDA vraagt naar onderhoud Coevorderstraatweg

CDA stelt vragen over Coevorderstraatweg Noordscheschut

Ze zijn er weer; de scheuren en gaten in de Coevorderstraatweg in Noordscheschut. Net als Sinterklaas en de Kerstman, verschijnen ook zij ieder jaar rond deze tijd van het jaar. En ieder jaar worden ze weer gedicht. Maar wanneer wordt de straat eens echt opgeknapt? Dat vraagt het CDA zich af.

De Coevorderstraatweg in Noordescheschut is zo langzamerhand een lappendeken van oude en nieuwe stukjes asfalt en zelfs klinkers. Al jaren lijkt de weg aan het einde van zijn levensduur te zijn en ieder jaar lijken er bij sneeuw en vorst grotere gaten en scheuren te ontstaan. Maar de scheuren en gaten worden ieder jaar met nieuwe lapjes asfalt gedicht. CDA-raadslid en oud-Noordscheschutter Peter Koekoek vraagt zich af hoe lang dit nog zo door gaat en wanneer de straat eens echt opgeknapt zal worden. Het wordt hoog tijd, volgens Koekoek: ‘Dit jaar zijn vooral de gaten bij de bushalte zo groot dat ik het haast eng vind om er overheen te rijden’.

Het asfaltprogramma
De gemeente Hoogeveen heeft een asfaltprogramma van ongeveer een miljoen euro per jaar. Het minimale kwaliteitsniveau waar wegen in Hoogeveen volgens de gemeenteraad aan moeten voldoen is Beheer Openbare Ruimte (BOR)-basis. BOR-basis betekent: Een redelijk onderhouden omgeving, incidenteel kleine achterstand, enkele lichte schades, niet storend vuil of onvoldoende onderhouden. Om te bepalen hoe de wegen erbij liggen, wordt de kwaliteit van wegvakken gemeten en wordt zo bepaald of zij nog op BOR-basis zitten, in 2016 was dat voor 83 procent van de wegen het geval. De afgelopen jaren is er flink geïnvesteerd in wegen, ook in Noordscheschut. Voor het opknappen van het Zwarte Dijkje, de hoofdstraat van het dorp, is bijvoorbeeld nog geld uit het asfaltprogramma gehaald.

Dat er net is geïnvesteerd in Noordscheschut vindt Koekoek overigens geen argument om nu geen geld voor de Coevorderstraatweg uit te trekken: ‘We gebruiken technische, objectieve eisen voor het vaststellen van de kwaliteit van onze wegen. Volgens de gemeentebegroting moet het asfaltprogramma worden besteed aan ‘wegen die technisch op het einde van hun levensduur zitten’. Dat gold zeker voor het Zwarte Dijkje. Maar als je ziet hoe de Coevorderstraatweg er al jaren bij ligt, lijkt me dat hetzelfde voor deze weg geldt.’

Vragen aan de wethouder
Het CDA heeft inmiddels schriftelijk vragen aan de wethouder ingediend. ‘Eigenlijk willen we maar twee dingen weten: wat is de technische staat van de weg en wanneer wordt de weg opgeknapt?’