03 juli 2018

CDA wil informatie zonneweides

Op 7 december 2017 stemde de Hoogeveense gemeenteraad in met het ‘Afwegingskader Zonne-energie’. Sindsdien doen tal van verhalen de ronde over initiatieven voor zonneweides. Sommige van deze verhalen leiden tot veel onrust onder inwoners. Het CDA wil daarom een overzicht van de stand van zaken.

Het CDA heeft het college gevraagd een presentatie te houden over de initiatieven voor zonneweides waaraan gewerkt wordt en hun status. Het gaat de partij daarbij om een totaaloverzicht, dus van initiatiefnemers die nog aan het zoeken zijn naar mogelijkheden tot aan initiatiefnemers die al concrete vergunningsaanvragen hebben ingediend. Ook wil het CDA weten waar tegenaan wordt gelopen door initiatiefnemers.

CDA-fractievoorzitter Peter Koekoek zegt veel vragen van inwoners te krijgen over initiatieven en of geplande zonneweides er nu wel of niet gaan komen. Daarnaast komen van tijd tot tijd berichten voorbij van actiegroepen die bepaalde zonneweides willen tegen houden. Het zou daarom goed zijn om alle initiatieven eens op een rijtje te zetten en duidelijk te maken hoe ver gevorderd de plannen zijn en waar tegenaan gelopen wordt. Door dit in een openbare raadsvergadering te doen, wordt niet alleen de raad geïnformeerd, maar kunnen ook inwoners komen luisteren naar hoe het ervoor staat.