15 mei 2018

College van burgemeester en wethouders geïnstalleerd

Maandag 14 mei is tijdens een extra raadsvergadering het nieuwe college van B&W geïnstalleerd. Namens het CDA werd Erik Giethoorn geïnstalleerd als wethouder. Ook de vorige periode was Giethoorn wethouder, vooral van zorg, cultuur en recreatie. Deze periode gaat hij zich bezig houden met ruimtelijke ordening, wijken en dorpen en opnieuw cultuur en recreatie. Bert Otten, die na het vertrek van Anno Wietze Hiemstra de afgelopen periode korte tijd een verdienstelijk wethouder was, komt in het nieuwe college helaas niet terug. De vrijkomende zetel van Giethoorn in de raad werd ingenomen door Peter Koekoek, die ook de afgelopen periode al een aantal jaren raadslid was en daarvoor anderhalve periode eerste opvolger. Annette Jansen wordt de nieuwe eerste opvolger van het CDA.

In de raadsvergadering werd voorafgaand aan de diverse benoemingen het collegeprogramma (downloaden: klik HIER) gepresenteerd door formateur Jan Steenbergen van Gemeentebelangen. Het CDA vormt een coalitie met Gemeentebelangen en ChristenUnie, een voortzetting van de coalitie van de afgelopen vier jaar. Titel van het collegeprogramma is 'Daadkracht, Netwerk en Ambitie'. De coalitie wil de komende periode daadkrachtig aan de slag met haar ambities en wil dit samen doen met bestaande en nieuwe netwerken. Het collegeprogramma is een akkoord op hoofdlijnen, voor de invulling van is er dus nog volop ruimte voor debat in de raad en interactie met de samenleving. Het CDA is daar blij mee en zal vanuit de fractie een actieve rol innemen bij het verder inkleuren van de plannen.