05 november 2018

Gaat de ijsbaan/zwembadcombi nu wel of niet door?

“Het was een moeilijk en lang debat met maar één hoogtepunt…”

Het blijkt de meest gestelde vraag na het lange en bijzondere debat van de gemeenteraad van Hoogeveen van afgelopen donderdag. “We merken dat het voor veel mensen onduidelijk is wat dit debat nu heeft opgeleverd, wat het betekent”, zegt Erik-Jan Kreuze, fractievoorzitter van CDA Hoogeveen.

CDA Hoogeveen begrijpt dat inwoners vragen stellen. Kreuze: “Het was een moeilijk en lang (6 uur en 40 minuten) debat met teleurstellingen, dieptepunten en één hoogtepunt. Het ging van het ene uiterste naar het andere, met veel herhaling en interrupties. Dat is al lastig te volgen als je eraan deelneemt, laat staan dat je ernaar moet luisteren. We vinden dat erg jammer. Dat helpt niet als we juist de inwoners meer willen betrekken bij lokale politiek en besluitvorming.”

CDA Hoogeveen had zich goed voorbereid. Dit debat volgde op een informerende ronde een week eerder. Daarbij waren onderzoekers van de Rekenkamercommissie (RKC) aanwezig. Zij deden een onderzoek voor de Raad waar ook CDA Hoogeveen mede om gevraagd had.

Door met spelregels
Tijdens het debat van afgelopen donderdag (d.d. 1 november jl.), konden alle partijen in een kort en helder betoog aangeven hoe zij er na de informerende ronde en eventueel eigen onderzoek over dachten. Namens CDA Hoogeveen voerde Peter Koekoek het woord: “We hebben ons standpunt goed voorbereid.  We zijn en blijven altijd kritisch op proces en de inhoud en dat is waarom we ons voortdurend verdiepen en gerichte vragen blijven stellen. Ook ten aanzien van de uitkomsten van een ‘RKC-onderzoek’. Dat verwacht onze achterban van ons en daar kunnen zij op vertrouwen.”

Vervolgens heeft CDA Hoogeveen enkele spelregels voorgesteld voor het vervolg van het grootschalige project. Dat hebben zij gedaan in de vorm van het indienen van een motie. Met een motie mag ‘een ieder zich uitspreken over een agendapunt (inhoudelijk, procedureel en politiek) en het College/de Raad aanzetten tot een handeling.’ De motie van CDA Hoogeveen werd aan het einde van de avond aangenomen door 28 van de 31 raadsleden. Kreuze vervolgt: “Daar zijn we blij mee. Dat was dan ook wat ons betreft het enige hoogtepunt van de avond. En daarmee kunnen we ‘beter verder’ ”

Meerderheid van CDA Hoogeveen vindt Hoogeveen nog steeds de beste plaats voor een IJsbaan in Drenthe. In combinatie met een nieuw zwembad, biedt dit veel perspectief voor veel betrokken partijen. Kreuze: “Een IJsbaan/Zwembadcombinatie bouwen is nooit zonder risico’s. Er zijn zo veel factoren die meespelen en meewegen en zo veel belangen en afhankelijkheden bij een omvangrijk project als deze. Maar ook zo enorm veel kansen! Hoogeveen gaat door, met aangescherpte spelregels, we gaan voor een constructief vervolg.”

Motie CDA Hoogeveen
De ingediende motie van CDA Hoogeveen heeft als doel de verplichtingen van het College, de Raad en andere betrokken partijen bij het project duidelijker te organiseren, vast te leggen en uit te voeren. Daarmee wordt duidelijk dat het College verder kan en onder welke voorwaarden die te herleiden zijn naar vragen in juni jl. en de bevestiging door de Rekenkamer. “Onder de voorwaarde van enkele concreet gemaakte afspraken. Het is goed te ervaren dat deze motie breed gesteund wordt en dat het vertrouwen geeft om verder te gaan met het proces. Dit is de uitkomst van het debat van afgelopen donderdagavond. Had dit korter gekund? Zeker. Was het, zoals de media aangeven, een circus? Wij denken dat een bezoek aan het circus hartstikke leuk is, dus een circus was het zeker niet. Maar we zijn blij met de duidelijkheid.”

Lees hier de ingediende en breed gesteunde motie van het CDA Hoogeveen.