26 februari 2018

Grapperhaus komt naar Hoogeveen

Woensdag 7 maart, De Tamboer, Hoogeveen. Zaal open 19 uur. Aanvang 19.30 uur.

Minister Grapperhaus komt naar Hoogeveen

Veiligheid is een belangrijk thema voor de verkiezingen. Het CDA merkt dat mensen zich vaak niet serieus genomen voelen als ze in aanraking komen met politie en dat moet anders. Over dit en andere veiligheidsonderwerpen kunnen mensen volgende week in gesprek met Ferdinand Grapperhaus. Op de avond van woensdag 7 maart komt deze CDA-minister van Justitie en Veiligheid namelijk naar de Tamboer.

‘We horen te vaak dat mensen het idee hebben dat er niets gebeurt met hun aangiftes,’ zegt CDA-lijsttrekker in Hoogeveen, Erik Giethoorn, ‘en erger nog: vaak hebben die mensen gelijk’. De politie moet veel zaken laten liggen. Bijvoorbeeld door te weinig personeel en geld bij politie en openbaar ministerie en door te veel bureaucratie. Maar ook doordat de politiek soms andere prioriteiten stelt dan inwoners of doordat de politie veel tijd kwijt is aan opvang van verwarde personen. Pas nog kwam over de werkdruk bij de politie een kritisch rapport van de Nederlandse Politiebond (NPB) uit. Het gevolg van dit alles is dat criminelen vrij spel hebben en dat mensen het gevoel hebben er alleen voor te staan. Aan de andere kant leidt dit er toe dat agenten geen tijd hebben om mensen op weg te helpen die aankloppen met zaken die niet voor de politie zijn, zoals zaken voor wijkteams of de dierenambulance. Volgens het CDA kan het beter; voor burgers en voor politieagenten zelf is het van groot belang dat de politie gewoon haar werk kan doen.

‘Wij willen dat mensen zich gehoord voelen als ze naar de politie stappen en dat de politieagent zijn werk kan doen,’ aldus Giethoorn. Het CDA wil de komende jaren daarom meer politieagenten in de dorpen en wijken, zodat de agenten bekende en toegankelijke personen zijn. Giethoorn zegt geluiden op te vangen over politiebureaus die gaan sluiten in kleinere gemeenten, maar zegt dat er desnoods maar ruimte op gemeentehuizen of dorpshuizen moet worden ingeruimd om de politie dichtbij te houden. Bovendien wil het CDA een einde aan het vrij rond lopen van bekende daders van misdrijven. Bureaucratie mag nooit een excuus zijn om zaken zomaar te laten liggen, aldus Giethoorn.

Woensdag 7 maart komt CDA-minister Ferdinand Grapperhaus van Justitie en Veiligheid naar De Tamboer in Hoogeveen. De politie zal dan zeker onderwerp van gesprek zijn. Maar ook andere onderwerpen op het gebied van veiligheid kunnen worden besproken met de minister. De avond is gratis en begint om 19.30u, de zaal is open vanaf 19.00u.