03 december 2019

Info-avond over energiecorporaties GAAT NIET DOOR!

CDA-avond over het starten van energiecoöperaties GAAT NIET DOOR

Het is gebleken dat de wethouder duurzaamheid juist bezig was met de organisatie van een gemeentelijke duurzaamheidsmarkt op 14-16 januari waarbij ook expliciet aandacht zal zijn voor energiecoöperaties. Na kort intern overleg hebben we daarom besloten om de CDA-avond niet door te laten gaan. Het heeft geen zin om in dezelfde week een zelfde soort avond te houden als de wethouder. Diegenen die al positief hadden gereageerd op onze uitnodiging zullen wij doorverwijzen naar de duurzaamheidsmarkt van de gemeente.

Oorsponkelijk bericht:

Op maandag 13 januari 2020 organiseert CDA Hoogeveen een informatieavond over het starten van een energiecoöperatie. De avond zal om 19:30 uur beginnen en zal om ongeveer 21:30 uur zijn afgelopen.

De afgelopen jaren heeft het CDA al vaak aandacht gevraagd voor het opzetten van energiecoöperaties in Hoogeveen. Bij de behandeling van het afwegingskader voor zonne-energie, diende de partij zelfs een voorstel in om de bouwers van zonneweides te verplichten deze deels eigendom te laten zijn van energiecoöperaties. ‘In een energiecoöperatie slaan inwoners hun handen ineen om samen duurzame energie op te wekken en zo bijvoorbeeld hun straat, wijk of dorp energieneutraal te maken,’ legt CDA-raadslid Klaas Kroezen uit. ‘Op die manier houden onze inwoners zelf de touwtjes in handen en profiteren ze ook zelf van de opgewekte energie’.

De afgelopen jaren zijn er in het hele land energiecoöperaties ontstaan, behalve in gemeente Hoogeveen. Dat ziet het CDA graag anders en daarom neemt zij nu zelf het initiatief om mensen te informeren. Op de informatieavond komen sprekers die mensen kunnen helpen die wel aan de slag willen gaan maar niet weten hoe. Jan Willem Sietsma komt bijvoorbeeld voor de pauze vertellen over de energiecoöperatie in het Friese Eastermar. En na de pauze wordt gezamenlijk nagedacht over hoe stappen gezet kunnen worden om een of meerdere dorpen door middel van coöperaties energieneutraal te maken. Iedereen wordt van harte uitgenodigd om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn. De locatie zal zo spoedig mogelijk bekend worden gemaakt.

Zeker weten dat je erbij kunt zijn?

Meld je dan tijdig aan via [email protected].