19 mei 2020

Klimaat dak als natuurlijke airco

Dit jaar wordt in Zwolle 1100 vierkante meter groen dak gerealiseerd met 50% subsidie van het Waterschap Drents Overijsselse Delta. Wat is een groen dak? Groene daken, ook wel vegetatiedaken genoemd, zijn platte of hellende daken met begroeiing. Deze begroeiing bestaat voornamelijk uit sedum.

Een dergelijk dak heeft een aantal voordelen. ‘Het functioneert als een natuurlijke airco en verhoogt de biodiversiteit. Daarnaast neemt het groene dak veel regenwater op, zorgt het voor schonere lucht en verhoogt door de verkoelende werking het rendement van aanwezige zonnepanelen’, zegt Klaas Kroezen, raadslid CDA Hoogeveen die zelf ook 40 vierkante meter plat dak heeft vol met zonnepanelen. ‘Ik ben er een groot voorstander van om hier in Hoogeveen samen werk van te maken.’

De buurkracht Zwolle heeft in april het initiatief genomen om gezamenlijk groendaken in te kopen, eveneens met een subsidie van het waterschap. De belangstelling bleek erg groot. CDA Hoogeveen wil deze subsidiemogelijkheid ook graag onder de aandacht brengen bij de inwoners van de gemeente Hoogeveen. Klaas Kroezen onderzoekt op welke manier het burgerinitiatief van Zwolle ook in Hoogeveen kan worden georganiseerd.