02 januari 2018

Mensen voelen zich thuis in Hoogeveen

De laatste zaterdag voor kerst vroeg CDA Hoogeveen inwoners waarom zij zich thuis voelen in de gemeente Hoogeveen. Die vraag werd door veel mensen beantwoord. Vaak met mooie verhalen om je hier thuis voelen maar in de gesprekken kwamen ook zorgen voorbij.

De campagneslogan van het CDA voor de gemeenteraadsverkiezingen is ‘Samen thuis in Hoogeveen’. ‘We willen dat mensen zich in onze gemeente thuis voelen,’ legt lijsttrekker Erik Giethoorn uit. ‘We hebben daarom op de laatste zaterdag voor kerst aan mensen gevraagd waarom zij zich thuis voelen en waarom niet. Op de mooie dingen die genoemd worden, moeten we zuinig zijn, die moeten we versterken. Met de zorgen gaan we de samen weer aan de slag. Zo wordt deze gemeente voor steeds meer mensen hun thuis.’

Compleet, gezellig en sociaal

Uit het flitsonderzoek van het CDA bleek dat veel mensen zich thuis voelen in Hoogeveen vanwege de goede voorzieningen, de gezelligheid en de mensen. Goede voorzieningen betekent bijvoorbeeld dat er een goed winkelaanbod is, maar ook dat je er goed kunt sporten. Met gezelligheid bedoelen de meeste mensen de gemoedelijkheid, het elkaar groeten op straat en het naar elkaar omzien. Dat geeft een plezierig en vertrouwd gevoel. Veel mensen voelen zich ook thuis omdat hier familie woont, of gewoon omdat zij de mensen hier prettig vinden. Door verschillende mensen werd ook nog opgemerkt dat ze stiekem best trots zijn op de slimme manier waarop de Hoogeveense politiek de Drentse ijsbaan heeft weten binnen te halen.

Verkeersveiligheid, dorpen en  Bethesda

In de gesprekken was er niet één zorg die door heel veel mensen genoemd werd, maar zorgen zijn er wel. Bijvoorbeeld over de verkeersveiligheid op een aantal plaatsen. Maar ook over voldoende aandacht voor de dorpen. En natuurlijk blijven mensen bezorgd over de toekomst van Bethesda.

Inbreng gebruiken voor mooiere gemeente

Giethoorn is blij met de inbreng: ‘Als geboren en getogen Hoogevener doet het me goed om te horen hoe positief mensen zijn, vooral over elkaar, het elkaar groeten en het omzien naar elkaar. Ik kan me daar volledig bij aansluiten. Datzelfde geldt voor onze voorzieningen; ik ben trots op onze winkels, sportclubs, scholen, bedrijven, cultuur- en zorginstellingen. De zorgen begrijp ik ook. De verkeersveiligheid wordt op dit moment onderzocht. Aandacht voor al onze dorpen vinden we als CDA van oudsher erg belangrijk. En Bethesda heeft de aandacht van de hele Hoogeveense politiek. Als CDA proberen we steeds op een kritische, maar positieve manier in gesprek te blijven met de ziekenhuisbestuurders. Wij maken ons daarnaast ook zorgen over de negatieve sfeer, die steeds weer ontstaat. Voor de medewerkers is dat verschrikkelijk. Zij hebben het gevoel dat ook zij steeds aangevallen worden en dat zij niet meer trots kunnen zijn op hun ziekenhuis. Wat ons betreft blijven we in gesprek en blijft Bethesda open in Hoogeveen. Voor de patiënten, voor de medewerkers en voor al onze inwoners.’ Giethoorn roept mensen op aan het CDA te laten weten waarom zij zich thuis voelen in de gemeente en wat beter kan. Dit kan bijvoorbeeld met de hashtag #SamenthuisinHGV of door contact op te nemen met het CDA via de contactgegevens op www.cdahoogeveen.nl.