23 maart 2018

Verkiezingen raad: CDA verliest één zetel

Vandaag, 23 maart 2018, is om 10.00 uur de definitieve uitslag vastgesteld van de gemeenteraadsverkiezingen 2018. Ondanks een actieve, positieve en zichtbare campagne, is het resultaat voor het CDA teleurstellend. Weliswaar zijn we met bijna 5000 stemmen en zeven zetels nog steeds een grote partij in Hoogeveen. Maar we moeten onze positie als grootste partij wel opgeven. Dat gebeurde virtueel voor het laatst bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 en in de raad voor het laatst in 2006. Beide keren verloren we toen onze positie aan de PvdA. Dit keer is Gemeentebelangen met acht zetels de grootste partij in de gemeente Hoogeveen geworden. Het CDA volgt dus met één zetel minder

Het CDA verloor met 4,4% maar we houden toch nog een sterke positie met zeven zetels. Op 29 maart zullen deze zetels worden ingenomen door Erik Giethoorn, Bert Otten, Hetty Bouius, Klaas Kroezen, Erik-Jan Kreuze, Kamiel Bertels en Aaf-Tineke Bisschop. Dit waren ook de eerste zeven kandidaten op de lijst. Erik Giethoorn en Bert Otten blijven naast hun raadslidmaatschap ook wethouder totdat er een nieuw college is gevormd. Inmiddels is de fractie bij elkaar geweest om de uitslag te bespreken en te bekijken hoe de toekomst eruit ziet. De komende weken zullen de politieke partijen de coalitieonderhandelingen starten. Als grootste partij zal Gemeentebelangen daarvoor het initiatief moeten nemen.

Foto: Afbeelding van mogelijk (??) de toekomstige Raadzaal