Afgelopen dinsdag 1 Maart hebben de Tweede Kamerleden Hanke Bruins Slot en Agnes Mulder zich in een rondetafelgesprek laten informeren over de situatie rondom het Bethesda Ziekenhuis. Dit gesprek is georganiseerd naar aanleiding van een brandbrief van de gemeenteraadsfractie aan de Tweede Kamerfractie. Naar aanleiding van het gesprek bereiden de twee Kamerleden vragen voor over het behoud van ziekenhuiszorg in de regio, die ze willen stellen aan Minister Schippers.

Raadslid Martin Nanninga: “In Hoogeveen maken we ons massaal, inwoners en politiek,  zorgen over ons ziekenhuis. Omdat veel keuzes over de ziekenhuiszorg de lokale politiek overstijgen hebben wij in een brandbrief onze Tweede Kamerfractie gevraagd ons te helpen bij het agenderen van de problematiek op de landelijke agenda.” In reactie op deze brandbrief hebben de Kamerleden afgelopen dinsdag gesproken met een afvaardiging van Zilveren Kruis, de heer Reenders, huisarts Dijkema, wethouder Erik Giethoorn en de CDA-fracties uit Hoogeveen en Stadskanaal.

Het gesprek is voor de Kamerleden aanleiding om de minister vragen te gaan stellen. Kamerlid Hanke Bruins Slot: “Bereikbaarheid is onderdeel van kwaliteit. Mensen worden ouder, de zorgvraag neemt toe terwijl de bevolking krimpt. Een sterk ziekenhuis in Hoogeveen en Stadskanaal in verbinding met de omgeving is dan belangrijk. Voldoende aanleiding om gezamenlijk met verschillende zorgpartners na te denken hoe we deze uitdaging te lijf gaan. Dat gebeurt nu onvoldoende. Daarom gaan Agnes Mulder en ik aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vragen stellen."

Bruins Slot en Mulder maken zich ernstig zorgen over de plannen die andere politieke partijen hebben over bezuinigingen op de spoedeisende hulp. “Deze plannen hebben desastreuze gevolgen voor de ziekenhuiszorg in de regio. Dit willen en moeten wij onder de aandacht blijven brengen,” aldus Bruins Slot.

De Kamerleden Bruins Slot en Mulder bereiden in samenwerking met de gemeenteraadsfractie de vragen voor en zullen deze spoedig aan de minister stellen.

07-03-2017

Martin Nanninga