22 december 2016

Gezondheidsrisico kunstgrasvelden

In de raadsvergadering van 22 december 2016 heeft de fractie van Sterk Meppel een motie ingediend om nader onderzoek te doen naar de schadelijkheid van de granulaatkorrels waarmee kunstgrasvelden in o.a. Meppel worden ingestrooid. Deze motie vond geen steun bij de andere raadsfracties. Niemand vond dat de uitkomsten van het onderzoek van een gerenommeerd onderzoeksinstituut in twijfel getrokken moeten worden.

Hoewel duidelijk is dat de granulaatkorrels zeer kleine hoeveelheden schadelijke stoffen bevatten, heeft het RIVM geen aanwijzingen dat deze stoffen tijdens het sporten in het lichaam worden opgenomen en dus gevaarlijk zouden zijn. Daarbij zijn wel kanttekeningen te plaatsen, zoals onder andere de heer Linthorst, docent op CSG Dingstede, heeft aangedragen. Die gaan vooral over de onderzoeksmethode en de lengte en diepgang van het uitgevoerde onderzoek. De CDA-fractie heeft daarop aangegeven dat het niet aan de Gemeente Meppel is om de onderzoeksmethode in twijfel te trekken en de suggestie gedaan om Linthorst dat zelf bij het RIVM aan te laten kaarten. En bovendien zijn er vooral in Amerika onderzoeken gedaan die over een lange periode zijn uitgevoerd en waarin niet aangetoond is dat het spelen op kunstgrasvelden schadelijk is voor de gezondheid.