18 mei 2017

Binnenstadplan

In de commissievergadering van 11 mei heeft de CDA-fractie kritische kanttekeningen geplaatst bij het Binnenstadplan. Ambieert Meppel een regiofunctie, of heeft Meppel die al? Het antwoord was dat Meppel de regiofunctie wil houden.
Het College maakt op een heel ingewikkelde manier een keuze voor de prioritering van de verschillende onderdelen van het plan, die volgens onze fractie ook met gewoon boerenverstand gemaakt had kunnen worden.

Er is veel gesproken over de inspraak die raad en college georganiseerd hebben over de kwaliteit van (de binnenstad van) Meppel. Sommige fracties hebben er bijna een referendum van gemaakt. Voorop staat dat het goed is om vooraf inwoners te bevragen en goed te luisteren naar hun ideeën, wensen en hun klachten. Daar kunnen en daar willen wij rekent mee houden.

In de raadsvergadering van 18 mei heeft de CDA-fractie mede vanwege de inspraak het raadsvoorstel geamendeerd. Nu niet kiezen voor scenario 2: Pleinenreeks, maar Scenario 1: optimaliseren van de huidige situatie. Het scenario voor het opengraven van een deel van de grachten is op dit moment niet realistisch. Door nu te kiezen voor scenario 1 houden we middelen vrij om op een later moment groter uit te pakken en meer wensen te realiseren. Beter nu slim en handig relatief kleine ingrepen doen die de beleving bevorderen en de tijd nemen om goed na te denken, met alle stakeholders, over een doordachte en goed doorgerekende strategie. Daarmee voorkomen we ook dat we later weer zaken terug moeten draaien of slopen.

Daarbij heeft onze fractie speciaal aandacht gevraagd voor het stukje Gasgracht naast het Vledder dat op dit moment een weinig aantrekkelijk aanzicht biedt. Symbolisch heeft raadslid Egbert Knorren het College een conifeer overhandigt om daar een haag te planten, zodat het aanzicht vergroend. De beleving van d bezoeker van Meppel wordt direct verbeterd, het kost weinig en is snel te realiseren. De CDA-fractie heeft daarmee het goede voorbeeld gegeven.

Helaas, de verdeeldheid binnen de raad was te groot, waardoor geen enkel amendement en ook het plan zelf het niet heeft gehaald. Toch zal er op korte termijn iets moeten gebeuren, wil Meppel met succes een beroep kunnen doen om het Binnenstadsfonds van de Provincie Drenthe. Wordt vervolgd!