19 december 2019

Actieplan Bewegen, Gezondheid en Sport

In een eerder stadium heeft de raad de wethouder opgedragen zijn huiswerk overnieuw te doen, maar dit plan vindt de CDA-fractie een stuk beter. Als de aangegeven acties worden uitgevoerd, maken we echt stappen voorwaarts om de domeinen gezondheid, bewegen en sport bij elkaar te brengen. We zetten stappen om meer groepen te laten meedoen, meer mensen bij sport en bewegen te betrekken en meer in te zetten op preventie.

Ook zijn we blij dat onze motie “Innovatie subsidies”, die we bij de perspectiefnota hebben ingediend, een plek heeft gekregen in dit plan. We gaan er hierbij wel vanuit dat het beoordelingskader hiervoor nog verder wordt uitgewerkt zoals we met een motie hebben gevraagd bij de behandeling van de begroting.

De zwakte van dit (van elk) plan is dat als de aangegeven acties worden uitgevoerd, de doelen worden bereikt. Maar er slechts is een beperkt budget beschikbaar en maatschappelijke organisaties en sportverenigingen moeten de kar gaan trekken. Zij moeten de acties verder uitwerken en er mee aan de gang. De CDA-fractie is, samen met de VVD-fractie, een aantal grote verenigingen bij langs gegaan om na te gaan wat ze van het voorliggende stuk vinden. Ook hebben we gesproken met de voorzitter van de sportkoepel Meppel.

Slechts een beperkt aantal verenigingen is betrokken geweest bij het opstellen van het sportakkoord en is aangehaakt op dit actieplan. Hoewel veel verenigingen nog kijken naar “what ’s in it for me”, kwam er uit de gesprekken echter ook naar voren dat er wel de bereidheid is om hier mee aan de gang te gaan. Ze zien het maatschappelijk belang en willen hierin ook een rol spelen. Ook is er begrip, en steun, voor het innoveren van de subsidies.

Om ons achter het voorstel te kunnen scharen, heeft de CDA-fractie de volgende vragen gesteld:

1. Het belangrijkste punt is draagvlak. Er is slechts een beperkt aantal verenigingen betrokken geweest bij het opstellen van het sportakkoord, maar er is bij een aantal verenigingen zeker de bereidheid om de schouders te zetten onder de uitvoering van het akkoord en dit actieplan. Wil dit actieplan een succes worden, dan zal er een breder draagvlak moeten komen, dan zullen er meer verenigingen moeten aanhaken en dan zal het enthousiasme dat er is verder uitgebouwd moeten worden. Kan het college toezeggen zich hier actief voor in te gaan zetten?

2. Topsport. Inzet op de integratie van gezondheid, bewegen en sport is een prima richting, maar het gevaar ligt op de loer dat het presteren op hoog- of top-niveau hier onder lijdt. Dat moet wat ons betreft niet de bedoeling zijn. Rolmodellen op topsportniveau vervullen een belangrijke stimulerende rol voor de breedtesport. Er moet binnen het beleid aandacht zijn en blijven voor sporten op topniveau. Hoe ziet het college de rol en positie van topsport in dit actieplan?

3. Ondersteuning van verenigingen met kennis. Eén van de verenigingen heeft aangegeven graag aan de gang te gaan met het laten sporten van mensen met een beperking, maar geeft wel aan dat het hiervoor aanvullende kennis nodig heeft die mogelijk binnen de gemeente of bij andere organisaties aanwezig is. Ziet het college hier een faciliterende rol voor de gemeente?

4. Sportkoepel Meppel. Tot nu toe heeft de sportkoepel Meppel, waarvan op dit moment ca 35 verenigingen lid zijn, hierin geen rol. Zij willen dit wel. Ziet het college een rol voor de Sportkoepel in het mee krijgen van de verenigingen voor dit plan? Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een rol voor de driehoek Gemeente, Meppel-Actief en Sportkoepel. Een rol voor de sportkoepel zou er ook voor kunnen zorgen dat Meppel-Actief niet een te grote last op de schouders krijgt en hierdoor afdwaalt van de huidige taken. Deze huidige taken worden heel breed gewaardeerd. Hoe ziet het college dit?

5. Monitoren resultaten. De wethouder heeft in de commissie aangegeven na ca 1,5 jaar terug te willen komen naar de raad met waar we op dat moment staan. Dat vindt het CDA een goede insteek. Wij willen daarbij wel de oproep doen om zich niet teveel te richten op cijfers en indicatoren, maar vooral aan te geven waar acties in gang worden gezet, waar partijen meedoen en waar dingen van de grond beginnen te komen.

De wethouder beantwoorde deze vragen naar tevredenheid, zodat wij voor dit raadsvoorstel hebben gestemd.