09 november 2017

Begroting 2018

Op donderdagavond 9 november behandelden we de begroting voor 2018 zonder daarbij algemene beschouwingen uit te spreken. Deze begrotingsbehandeling ging daarmee over de laatste begroting van deze collegeperiode en was tegelijkertijd de eerste keer dat we de behandeling op deze manier deden. Dat riep de herinnering op aan onze inbreng bij de Perspectiefnota, waarin we vanuit het circulair denken gekeken hebben of we de cirkel van deze termijn rond konden maken. De CDA-fractie heeft de begroting voor 2018 dan ook beoordeeld in lijn met onze inbreng bij de PPN:

Als we dan naar de financiële aspecten kijken, dan komen wij tot de conclusie dat gedaan is wat ons bij het begin van deze periode voor ogen stond: een positievere financiële positie van onze gemeente, zonder dat de lasten zijn verhoogd en met een sluitend meerjarenperspectief.

Inhoudelijk zijn we in grote lijnen ook positief over deze begroting. De antwoorden op onze technische vragen zijn voor het grootste deel verhelderend geweest, waarvoor we onze dank hebben uitgesproken. Bij een aantal onderdelen hebben we enkele accenten gelegd:

1. Programma bestuur: We hechten veel belang aan voldoende inzet op het veranderende samenspel tussen overheid en samenleving en de rol van de gemeenteraad hierin. Deze raadsperiode hebben we hier de eerste stappen voor gezet, en wat het CDA betreft, willen we dit de volgende raadsperiode graag verder uitbreiden. Het griffieplan voor komend jaar geeft hier een goede aanzet toe.

2. We vinden dat er goede stappen zijn gezet in het sociaal domein. Vanzelfsprekend blijft dit een zeer belangrijk aandachtsgebied, dus het is goed dat er nog veel uitdagingen zijn opgenomen in de plannen in de programma’s 3 en 5. We merken nogmaals op dat we zien dat het sociale en fysieke domein steeds meer met elkaar vervlochten raken. Om dit verder invulling te kunnen geven zou het volgens ons goed zijn in de volgende periode de indeling in de programmabegroting grondig tegen het licht te houden. In het licht van het sociaal domein, en dan met name het feit dat ouderen steeds langer thuis blijven wonen, dienen wij nu ook onze motie contactkaart en medisch ID voor hulpdiensten in. Het blijkt dat hulpdiensten bij calamiteiten steeds vaker moeite hebben om contactgegevens van familie en gegevens over bijvoorbeeld medicijngebruik te bemachtigen. Daarom willen wij een goede en simpele oplossing uit Amstelveen kopiëren, namelijk het laten verspreiden van een contactkaart voor in de meterkast, zodat hulpdiensten bij calamiteiten in thuissituaties snel inzicht kunnen hebben in de benodigde gegevens. Daarnaast zouden we graag zien dat Meppelers worden gewezen op het medisch ID. Een vergelijkbare functie als de contactkaart in mobiele telefoons die ook in vergrendelde modus benaderd kan worden. (Deze motie heeft de raad unaniem aangenomen.)

3. In de paragraaf lokale heffingen was ten aanzien van de toeristenbelasting een verwachte netto opbrengst van € 33.000 opgenomen (opbrengsten 50k -/- kosten 17k). Het voorstel over de toeristenbelasting wordt echter pas in een volgende vergadering behandeld. Daarom hebben wij een amendement gesteund om deze opbrengst nu nog niet in te boeken. Onze fractie heeft het amendement over de invoering van toeristenbelasting vorig jaar gesteund, met als voorwaarde dat de opbrengst hiervan aangewend zou worden voor het verbeteren van het toerisme in Meppel. Om die reden hebben wij bij deze begrotingsvergadering een amendement ingediend om de begrote opbrengst te koppelen aan een ophoging van het budget op programma 6 ten behoeve van recreatie en toerisme. (Dit amendement is door een meerderheid gesteund.)

4. Waar het gaat over het beheer van de openbare ruimte is als een van de activiteiten opgenomen het evalueren van de kwaliteitsafspraken KOM en indien nodig bijstellen. De CDA-fractie vindt daarbij van belang dat de huidige afspraken destijds bewust zijn gemaakt, in het licht van de toenmalige positie van onze gemeente. Zonder een te groot voorschot op genoemde evaluatie te willen nemen, mag de ambitie wat ons betreft nu wel omhoog, ook als dat betekent dat extra middelen nodig zijn.

5. In het kader van economische zaken onderstrepen wij  dat wordt ingezet op betere aansluiting van bedrijventerreinen aan de behoeften in de markt, wat kan betekenen dat een terrein een ander accent krijgt of omgevormd moet worden.

6. Op het gebied van duurzaamheid vinden we de inzet voor de verduurzaming van de particulieren woningvoorraad te mager. Het enkel continueren van de huidige inzet zal onvoldoende zijn om de doelstellingen te halen. De woningcorporaties zijn hier nu planmatig mee bezig, maar op het gebied van het particuliere woningbezit zullen er nog grote stappen moeten worden gemaakt. Op dit gebied is al wel veel werk verzet vanuit de werkgroep Nijeveen EnergieNeutraal 2025 en we zouden graag zien dat hier voor heel Meppel op voortgeborduurd wordt.

7. Ook het plan van aanpak asbestdaken lijkt met alleen het voornemen tot informeren van eigenaren over de ontwikkelingen niet een echt plan. We hebben daarom gevraagd hier meer aandacht aan te besteden. Het college heeft ons toegezegd de raad hierover nader schriftelijk te informeren.