07 november 2019

Begroting 2020 - reactie CDA-fractie

Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de CDA-fractie de volgende reactie gegeven (zie ook filmpje op onze Facebook-pagina):

Voor een Meppel dat we door willen geven. Dat was de titel van ons verkiezingsprogramma in 2018. Nu kijken we naar de begroting 2020. Als CDA-fractie beoordelen we graag of deze begroting voldoende bijdraagt aan een Meppel dat we door willen geven.

We zien een begroting die net sluitend is, maar waarin nog heel wat zaken staan die nog nader worden uitgewerkt en financieel vertaald moeten worden. We denken dan onder meer aan het samenhangend programma duurzaamheid, het ihp en het actieplan Gezondheid, Bewegen en Sport. Allemaal relevante thema’s, waarbij ook geld nodig zal zijn in de uitvoering, maar waarvan we nog niet weten hoeveel dat zal zijn. Dit, gecombineerd met de uitdagingen in het sociaal domein, maakt dat we deze begroting wel spannend vinden. Gaan we genoeg financiële ruimte vinden om te realiseren wat we als CDA-fractie belangrijk vinden? Dus ook die thema’s die nu als pm-post in de begroting staan? We kunnen deze zaken nu niet integraal afwegen en daar worstelen we wel mee. We horen graag hoe het college dit ziet.

Het college is in haar inleiding bij deze begroting voorzichtig positief over de financiële positie van onze gemeente. Hoewel wij optimistisch in het leven staan, zien wij toch nog steeds een best zorgelijke financiële positie, die dwingt tot maatregelen. Maatregelen die pijnlijk zullen zijn, maar wel nodig om een financieel gezonder Meppel te kunnen doorgeven.

Een maatregel die veel organisaties treft, is de algemene korting op de subsidies. Bij de ppn hebben we het besluit genomen om deze maatregel uit te voeren en daar staan we als CDA-fractie nog steeds achter. Natuurlijk vinden we dit geen leuk besluit, maar gezien onze financiële positie vinden we het redelijk om van subsidie-ontvangende instellingen ook een bijdrage te vragen. Wat echter niet redelijk voelt, is de “dubbele” korting die een aantal van die organisaties treft. Bijvoorbeeld doordat zij een accommodatie huren van een andere gesubsidieerde instelling. Wanneer de verhurende partij de korting doorbelast naar de huurder, wordt de hurende instelling dubbel getroffen. We zijn ons bewust van dergelijke dubbelingen en vinden dit heel vervelend. We hebben daarom geworsteld met een oplossing hiervoor, maar hebben die helaas niet gevonden, omdat het dan praktisch maatwerk wordt en dat is bij deze generieke korting op korte termijn niet uitvoerbaar. We vinden het daarom wel van belang hier bij de aanvullende kwalitatieve korting op subsidies oog voor te hebben.

In het verlengde hiervan missen we nog een ander aspect bij de korting op subsidies. In een motie bij de ppn hebben we opgeroepen om te kijken naar de mogelijkheden om subsidietoekenning te innoveren, waarbij ingezet wordt op het belonen en waarderen van de te leveren prestatie, die bijdraagt aan het realiseren van gemeentelijk beleid. In deze begroting wordt hier niet op voorgesorteerd en dat vinden wij een gemiste kans. Wat de CDA-fractie betreft wordt bij de kwalitatieve korting op subsidies getoetst aan maatschappelijke doelen, zoals het voorkomen van overgewicht, taalachterstanden, schulden of eenzaamheid. Net als bij het transformatiegebied Noordpoort zouden de subsidies bijvoorbeeld aan de hand van een kwalitatief beoordelingskader herijkt kunnen worden. Hier dienen we dan ook een motie voor in.

Als we de huidige lijst met subsidies zien en de grote verschillen in systematiek tussen de diverse subsidiestromen, zou de herijking van de subsidies wat ons betreft aangegrepen moeten worden om toe te werken naar een subsidielandschap dat we zonder problemen door kunnen geven: overzichtelijk, zo eenduidig mogelijk, en gericht op onze maatschappelijke doelstellingen.

Een andere motie bij de ppn riep op tot het aanhouden van investeringen in Schouwburg Ogterop totdat besluitvorming over de verzelfstandiging heeft plaatsgevonden. Nu de resultaten van het onderzoek over verzelfstandiging in het 1e kwartaal van 2020 worden gerapporteerd, vinden we het ingewikkeld om nu al te besluiten over substantiële theatergerelateerde investeringen in Ogterop. Tegelijkertijd begrijpen we ook dat deze investeringen in de begroting zijn opgenomen. We horen graag of het college kan toezeggen de genoemde investeringen uit te stellen totdat het voorstel over verzelfstandiging van Ogterop in de raad is behandeld.

Ten aanzien van het sociaal domein constateren wij dat de eerste 5 jaar sinds de transitie er bijna op zit. Jaren van transformatie, die ons hebben laten zien dat Meppel een lerende organisatie is, zowel als we kijken naar het ambtelijk apparaat als naar deze raad. Natuurlijk blijft het uitdagend, maar de ontwikkelingen in Meppel geven ons vertrouwen voor de komende jaren waarin het interventieplan verder wordt uitgevoerd. Het sociaal domein vormt een groot onderdeel van begroting. Voor de CDA-fractie blijft het aandachtspunt dat er zoveel mogelijk financiële middelen naar de inwoners moeten gaan die zorg en ondersteuning nodig hebben en zo min mogelijk naar ambtelijke ondersteuning.

Tot slot willen we bij het college aandacht vragen voor de investeringen in de wijken, het dorp Nijeveen en de buurtschappen. Er wordt op verschillende plekken in de binnenstad veel geïnvesteerd. Op zichzelf nuttige investeringen om Meppel aantrekkelijk te houden en te maken. Maar tegelijkertijd zien we dat plannen voor bijvoorbeeld de Oosterboer en andere wijken nog niet uitgewerkt zijn of als pm-post in de begroting staan. Wij zijn benieuwd hoe het college dit ziet, want het leven speelt zich vooral af in de wijken. Ook dáár moet geïnvesteerd worden als we willen werken aan een Meppel dat we door willen geven!