16 december 2021

Bestemmingsplan Prins Hendrikkade

CDA Kiest voor omwonenden en behoud Schuttevaerhaven

Projectontwikkelaar WVG wil 12 luxe woningen bouwen op een stukje braakliggend terrein aan de noordkant van de Schuttevaerhaven. Omwonenden zijn niet tegen nieuwe woningen op deze plaats, maar het huidige plan vinden ze te groot, te hoog en het komt te veel naar de bestaande huizen toe. Er is diverse keren geprobeerd om in overleg de plannen aan te passen. Echter zonder veel succes.

Op 17 december lag het plan voor de derde keer in de gemeenteraad. Ook de meerderheid van de raad vond de plannen te veel voor dit kleine stukje grond. Niet alleen ging dit ten koste van het woongenot van omwonenden, ook de karakteristieke Schuttevaerhaven werd geweld aangedaan. Het plan was veel groter geworden dan bij de start van de ontwikkeling de bedoeling was. Ons raadslid Jan van der Woerdt had een amendement (wijzigingsvoorstel) opgesteld om uiteindelijk niet akkoord te gaan met de voorgestelde ontwikkeling. Het werd nog wel een lastige discussie toen de projectontwikkelaar ineens met de handreiking kwam om 1 huis minder te bouwen. Dit voorstel was echter “too little too late". Vijf andere partijen in de raad sloten zich aan bij het CDA. Het CDA-amendement werd met vijftien stemmen voor en zeven tegen aangenomen waardoor het plan niet doorging. Dit tot tevredenheid van de omwonenden.