28 januari 2023

Bestemmingsplan voormalige ziekenhuislocatie

‘Vertrouwen is goed, maar regelen is beter’, zei onze fractievoorzitter tijdens de raadsvergadering van 26 januari 2023 over het voorstel voor het gebied van het voormalige ziekenhuis. Het College van Burgemeester en Wethouders stelde namelijk voor om een globaal bestemmingsplan voor dit kwetsbare gebied vast te stellen. Dat geeft de ontwikkelaar meer ruimte om plannen te bedenken, omdat op dit moment nog niet duidelijk is wat de ontwikkelaar daarmee wil.

Maar in december 2022 heeft het College wel een overeenkomst gesloten met de ontwikkelaar over de toekomstige inrichting van dat gebied en ook een zogenaamde beleidsregel vastgesteld, waarin het nodige is geregeld voor de toekomstige inrichting. Zowel de overeenkomst als de beleidsregel waren in eerste instantie niet inzichtelijk voor de gemeenteraad. Tekenen bij het kruisje, althans zo leek het.

Samen met de fractie van de ChristenUnie heeft CDA Meppel een wijzigingsvoorstel ingediend om een aantal groenstroken in het gebied vast te leggen in het bestemmingsplan. Dat staat ook in de beleidsregel, maar daar kan het College eventueel zelf van afwijken. Dat vindt CDA Meppel niet wenselijk. De coalitiepartners vertrouwen het College voor wat betreft de uitvoering van de beleidsregel en stemden tegen het wijzigingsvoorstel. Dat maakte dat CDA Meppel niet voor het bestemmingsplan kon stemmen, hoewel de voorgestelde ontwikkeling in dat gebied er op zich veelbelovend uitziet.