28 januari 2021

Bestemmingsplan Zuideinde 76

Een bestemmingsplan is een juridisch bindend document voor zowel de gemeentelijk overheid als burgers en bedrijven. In een bestemmingsplan worden de gebruiks- en de bouwmogelijkheden vastgelegd voor het gebied dat in het plan is aangegeven. In dit geval gaat het om de wijziging van een specifiek gedeelte van het Bestemmingsplan Meppel Centrumschil: Zuideinde 76. Hier staat de oude HBS met daarachter de voormalige Zuiderschool. Als schoolgebouwen niet meer worden gebruikt, dan is de regel dat de gebouwen eigendom worden van de gemeente.

De gemeente Meppel heeft de gebouwen en terreinen van de voormalige HBS en Zuiderschool in 2017 verkocht aan een projectonwikkelaar. Deze ontwikkelaar wil appartementen in de voormalige HBS (inmiddels door de provincie Drenthe als monument aangewezen) realiseren en de Zuiderschool slopen. Dat is voorkomen, doordat met name de Christen Unie zich sterk heeft gemaakt voor behoud en de monumentenstatus.

Om het mogelijk te maken dat het plan van de ontwikkelaar ook uitgevoerd kan worden, moet de bestemming worden aangepast naar 'wonen'. En daar moet de gemeenteraad over besluiten.

De CDA-fractie vindt het uiteindelijk een mooi plan geworden, waarbij de historische waarde behouden blijft. En waar in eerste instantie bedenkingen waren bij het behoud van de voormalige Zuiderschool, overheerst nu enthousiasme bij het zien van de verbeeldingen (bron 19 Het atelier architecten). Uit de ingediende zienswijzen (meningen, bezwaren) op het plan bleek dat de omwonenden 2 problemen hebben met het plan van de ontwikkelaar:
1. de hoge parkeerdruk in dit gebied neemt nog verder toe door de realisatie van dit plan;
2. parkeren aan de voorzijde van de voormalige HBS past niet bij de cultuur historische waarde.

Om tegemoet te komen aan het eerste punt heeft de CDA-fractie een motie ingediend waarin het College van Burgemeester en Wethouders wordt opgeroepen om voor de zomervakantie van 2021 met een visie te komen op het parkeren voor het gebied rondom Ogterop. Deze motie is door de gemeenteraad aangenomen. Om tegemoet te komen aan het tweede punt heeft de CDA-fractie het wijzigingsvoorstel van Sterk Meppel gesteund om de te parkeren auto's aan de voorzijde zoveel mogelijk aan het zicht te ontrekken.