30 juni 2022

Bestuursrapportage 2022

De jaarlijkse bestuursrapportage is een belangrijk instrument voor de controlerende rol van de gemeenteraad. In de raadscommissie heeft de CDA-fractie daarom de nodige vragen gesteld om duidelijk te krijgen wat de gevolgen zijn van de sterk gestegen inflatie, de opvang van onze Oekraïense medemensen en de krappe arbeidsmarkt. Deze ontwikkelingen zijn als een soort winstwaarschuwing in de bestuursrapportage opgenomen, maar het werd niet duidelijk wat die  ontwikkelingen gaan betekenen voor de budgetten die de gemeenteraad beschikbaar heeft gesteld om doelen en maatschappelijke effecten te realiseren.

De wethouder Financiën zei tijdens de raadsvergadering toe dat hij de raad tijdig zal informeren als duidelijk wordt dat bepaalde doelen niet gerealiseerd gaan worden en er keuzes gemaakt moeten worden. Dan kan de gemeenteraad, als zij dat nodig vindt, daar nog invloed op uitoefenen. Met deze toezegging kon de CDA-fractie uiteindelijk instemmen met de bestuursrapportage.