17 december 2020

BIZ Eigenaren Vastgoed Binnenstad

Standpunt: een 2e Bedrijven InvesteringsZone draagt bij aan de toekomstbestendigheid en aantrekkelijkheid van de binnenstad van Meppel.

Via deze BIZ wordt het mogelijk om via de gemeentelijke belastingen geld te incasseren bij vastgoedeigenaren in de binnenstad van Meppel. Dat geld wordt door de gemeente Meppel uitgekeerd aan een stichting die hiervoor is opgericht. Deze stichting investeert dat geld in de versterking van het ondernemersklimaat en de aantrekkelijkheid van de binnenstad.

“Samenwerken” en “investeren”. Dat zijn de kernwoorden in dit voorstel voor een tweede BIZ. De oprichting komt voort uit een gezamenlijk belang en een gezamenlijke verantwoordelijkheid van vastgoedeigenaren, de Meppeler Handelsvereniging en de gemeente Meppel. De CDA-fractie waardeert de inspanning om samne met elkaar willen zorgen dat onze binnenstad ook voor de toekomst aantrekkelijk blijft. En dat is nodig, met alle uitdagingen die voortvloeien uit het online aankopen, dreigende leegstand en een kleiner winkelgebied.

De CDA-fractie vindt het belangrijk dat ook onze inwoners baat hebben bij investeringen in de binnenstad. Als je in het centrum woont, wil je graag een aantrekkelijke woonomgeving behouden. Als je in Meppel woont wil je trots zijn en blijven op ons mooie stadscentrum.

Er is gekozen om dit voorstel aan de gemeenteraad voor te leggen, voordat de draagvlakmeting heeft plaatsgevonden. Uit de beantwoording van de vragen die de CDA-fractie heeft gesteld, blijkt dat de systematiek voor deze meting wettelijk is voorgeschreven.

Verder heeft de CDA-fractie aandacht gevraagd voor het feit dat bij de draagvlakmeting elk afzonderlijk object als 1 stem telt. Dit betekent dat een aantal eigenaren, die relatief een groot aandeel van het vastgoed bezitten, samen een grote stem hebben t.o.v. eigenaren die slecht een enkel pand bezitten. Navraag leert dat er slechts een beperkt aantal vastgoedeigenaren is met meerdere objecten en dat zij geen doorslaggevende stem zullen hebben.