02 oktober 2017

Buslijn 40 Steenwijk-Meppel

Onze fractie heeft vragen gesteld over het de wijziging van de dienstregeling en het voortbestaan van Lijn 40 tussen Steenwijk en Meppel, terwijl het aantal passagiers juist toeneemt.

Op 2 oktober ontvingen wij de volgende antwoorden van het College:

1. Is het College van B&W bekend met de wijziging van de dienstregeling van Lijn 40, lijndeel Meppel-Steenwijk?

Ja, het college is hiervan op de hoogte. U geeft overigens aan dat het aantal passagiers stijgt. Wij begrijpen van de Provincie Overijssel dat dit geldt voor het deel Meppel-Zwolle, maar zeker niet tussen Steenwijk en Meppel.

2. Zo ja, wat heeft u ondernomen naar aanleiding van deze wijziging?

We zijn over een voorgenomen wijziging in gesprek gegaan met de Provincie Overijssel als verantwoordelijke voor de lijn. De Provincie gaf ons aan dat men de lijn tussen Meppel en Steenwijk in principe volledig wilde opheffen. De gesprekken hebben opgeleverd dat de lijn nu als scholierenlijn blijft gehandhaafd.

3. Zijn er alternatieven voor het gedeeltelijk wegvallen van de ritten voor de inwoners van Nijeveen?

Als alternatief kan gebruik gemaakt worden van de Regiotaxi. Ook kan gebruik worden gemaakt van lijn 79 richting Meppel. Opstappen kan op Kolderveen. We hebben de Provincie Overijssel gevraagd te kijken of deze lijn nog van meer toegevoegde waarde kan zijn voor Nijeveen. Dit wordt meegenomen bij het bepalen van de toekomstplannen voor de lijn. Op dit moment is daar nog geen uitsluitsel over.