18 februari 2021

Compensatiemiddelen Corona 2020 en 2021

Gemeenten krijgen van de rijksoverheid geld om de gevolgen van de Coronacrisis op te vangen. Meppel ontvangt voor 2021 een bedraag van € 936.000.

Het voorstel van het college is om dat bedrag voor € 300.000 in te zetten voor het in stand houden van lokale voorzieningen. De rest wordt gebruikt voor op dit moment nog niet te voorziene doelen.

Vorige week hebben we in de raadscommissie een goed gesprek gehad over dit raadsvoorstel. De CDA-fractie vindt het erg positief dat de verdeling van de uit het Rijk ontvangen compensatiemiddelen praktisch wordt uitgevoerd door het college. We hadden in de commissie wel vragen over onder meer de afhandeltermijn. Maar uit de collegereactie blijkt dat het de bedoeling is om snel en efficiënt op aanvragers te reageren, zodat de compensatiemiddelen terecht komen waar ze voor bedoeld zijn. De CDA-fractie kan zich vinden in het achteraf verantwoorden door het college: vanuit vertrouwen de ruimte geven om de compensatiemiddelen zo effectief mogelijk in te zetten tijdens deze coronacrisis.