24 mei 2018

Debat coalitieakkoord

Na de presentatie van het coalitieakkoord op 28 april is donderdag 24 mei het coalitieakkoord besproken in de raadsvergadering. Alle fracties gaven hun mening over dit akkoord. Hieronder de bijdrage van de CDA-fractie:

"Voor de CDA-fractie is het uitgangspunt dat we gaan voor een Meppel dat we door willen geven. Na een intensieve periode met constructieve gesprekken met SteM en VVD vinden wij in dit akkoord veel zaken terug die voor ons uitdrukking geven aan dat uitgangspunt. Wij zijn dan ook tevreden met dit akkoord! Een akkoord waarin de kleur van de drie partijen voldoende terugkomt, maar ook een akkoord waarin we voor een aantal belangrijke onderwerpen gekozen hebben om ruimte te laten voor invulling met de gehele raad. Onze fractie herkent zich in veel punten uit het akkoord, maar een aantal zaken springen er voor ons uit:- Als eerste de grenzen die er zijn aan de zelfredzaamheid. Zelfredzaamheid is een mooi uitgangspunt, maar kent ook grenzen. We hebben afgesproken te verkennen waar grenzen aan zelfredzaamheid zitten en daarop te gaan acteren.- Dan de energietransitie: het uitgangspunt is om in 2040 een energieneutrale gemeente te zijn. Dit is een grote uitdaging waarbij veel vraagstukken een rol spelen. In het coalitieakkoord is afgesproken dat we beginnen bij het bepalen van de opgave voor de langere termijn en wat hiervoor nodig is. Vervolgens gaan we een routekaart maken hoe we de energietransitie met de samenleving willen realiseren en welke keuzes we maken.- Verder het onderwerp economie: Naast de binnenstad, zien we dat haveneconomie, vrijetijdseconomie en agrarische bedrijven belangrijk zijn voor onze economische ontwikkeling. In het bijzonder hebben we oog voor ZP-ers in Meppel. Daarom willen we graag een Ondernemersfabriek in Meppel en hebben we aandacht voor het ondernemersklimaat door onnodige regels te schrappen en te kijken naar mogelijkheden voor ZP’ers.We zijn erg tevreden met de afspraken die in het coalitieakkoord zijn gemaakt over deze voor ons belangrijke onderwerpen.Maar naast tevredenheid over de overeenstemming die is bereikt in dit coalitieakkoord, zijn we ons ook bewust van de verhouding die daarmee is ontstaan tussen coalitie en oppositie. Zoals ook aangegeven in de duidingsbijeenkomst is een brede coalitie ontstaan en daarmee een smallere oppositie. Zowel in vervolg op de prettige samenwerking die we hebben ervaren met PvdA en CU in de vorige coalitie als met SP, D66 en GL, hopen we in deze nieuwe situatie op onderwerpen ook met oppositiepartijen samen op te kunnen trekken. En waar dat niet lukt, hebben we er vertrouwen in dat deze coalitie op constructieve wijze door de oppositie scherp zal worden gehouden.Tenslotte spreken wij onze steun uit voor de voorgedragen wethouders Jaap van der Haar namens SteM en Roelof Pieter Koning namens VVD en in navolging hierop dragen wij Henk ten Hulscher voor als wethouder. Wij wensen hen alle drie veel succes de komende vier jaar.