30 september 2021

Gebiedsvisie Stationsgebied

De Gebiedsvisie Stationsgebied is een nadere uitwerking tot een ruimtelijk kader dat richting geeft aan - en een middel is voor -  het borgen van het kwaliteitsniveau van toekomstige ontwikkelingen in dit gebied. De daadwerkelijke ontwikkeling kan nog lang duren en is mede afhankelijk van ontwikkelkansen die zich de komende jaren kunnen voordoen.

Het totale stationsgebied bestaat uit de deelgebieden:

1. Directe stationsomgeving
  2. Ontwikkellocaties (spoorkavels, voormalige goederhaven en koelhuislocatie),
  3. Bekinkbaan/Kraton
  4. De hoofdstructuur van de openbare ruimte

Het Stationsgebied is niet alleen een knooppunt van voetgangers, fietsers, auto’s en openbaar vervoer; het is ook een historisch gebied en een van de belangrijkste entree’s van Meppel. De CDA fractie constateert dat met het vaststellen van deze gebiedsvisie een stap is gezet richting de ontwikkeling van dit belangrijke stukje van onze gemeente en heeft daarom ook ingestemd met deze visie.

Bij de vaststelling van deze visie heeft de CDA fractie aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid van fietsers. We zijn blij dat ook het college dit, net als ons, als een prioriteit beschouwt. Verder vond onze fractie het van belang om de ambities voor dit gebied niet hoger te leggen dan dat we eerder als raad hebben aangegeven. Dit mede gezien de financiële positie van onze gemeente.

Tijdens de behandeling van deze gebiedsvisie was veel aandacht voor de fietsoversteekplaats Ezinge-Meppel Zuid. Het college heeft voorgesteld daar nu geen beslissing over te nemen, maar de gesprekken met Prorail hierin te willen afwachten. Onze fractie vond dit een logische redenatie en kon het college hierin volgen. CDA fractie is altijd voor een veilige oversteek geweest, maar vond dit niet het goede moment om mnu al keuzes te maken. Een door andere fracties ingediende motie werd daarom niet door ons ondersteund. De meerderheid van de raad was dit met ons eens en die motie is niet aangenomen.