28 mei 2020

Herijken subsidies

Tijdens de behandeling van de Perspectiefnota, in juni 2019, heeft de CDA-fractie een motie ingediend om de subsidietoekenning te innoveren. Het belonen en waarderen van maatschappelijke doelen waren hierbij het uitgangspunt. Tijdens de begrotingsbehandeling in november is door het college aangegeven dat de subsidies per 2021 herijkt zullen worden. Hierop hebben wij een tweede motie ingediend. Deze motie riep het college op om voor deze herijking met een afwegingskader en beoordelingscriteria te komen. Ons doel was om hiermee duidelijkheid te creëren voor de subsidie ontvangende organisaties. Zij moeten helder hebben op welke onderdelen van de maatschappelijke doelen zij (kunnen) bijdragen en welke invloed dit heeft op de subsidietoekenning 2021. Beide moties zijn met ruime meerderheid van de Raad aangenomen.

In de commissievergadering van 19 mei en de Raadsvergadering van 28 mei is dit herijkingsinstrument in de Raad behandeld. Hoewel wij tevreden waren over het instrument dat werd voorgelegd, had onze fractie haar bedenkingen bij te timing. Dit had vooral te maken met de Coronacrisis. Als CDA-fractie vonden wij het onredelijk en onrechtvaardig om in deze tijd subsidie ontvangende organisaties te beoordelen op hun maatschappelijke bijdrage en hier bovendien de toekenning van hun subsidie voor volgend jaar aan te koppelen. Ook deze organisaties (veelal afhankelijk van vrijwilligers!) zijn immers getroffen met de gevolgen van de crisis en proberen op hun eigen manier een positieve bijdrage te leveren aan onze samenleving. Ons gevoel werd zowel door de overige fracties, als het college gedeeld. Wij hebben daarom, samen met de fractie van SterkMeppel, een amendement ingediend om de uitkomsten van de systematiek niet in 2021, maar in 2022 te effectueren. Hier krijgen de gemeente en de organisaties meer tijd en ruimte om te oefenen met de nieuwe systematiek. We zijn blij dat deze motie is aangenomen door een meerderheid van de Raad.

Een tweede amendement ingediend door CU/SP konden wij niet steunen. Naar onze mening was dat dit amendement gebaseerd op onjuiste constateringen over het afgesproken proces om te komen tot dit herijkingsinstrument. Deze constateringen richtte zich op de betrokkenheid van de organisaties in het voortraject. Uiteraard vinden wij het als CDA-fractie van belang dat de organisaties betrokken worden. Bij de toepassing van het instrument is dit dan ook voldoende geborgd. Het instrument gaat uit van een werkwijze waarbij de gemeente en organisaties in gezamenlijkheid, met hoor-en wederhoor, het gesprek aan zullen  gaan. Wij hebben daar alle vertrouwen in en konden dan ook instemmen met het voorgestelde Raadsbesluit.