28 mei 2020

IHP Primair Onderwijs 2020-2035

In 2018 zijn er 2 commissie- en een raadsvergadering besteed aan het onderwerp “onderwijs in Nieuwveense Landen”. Hiervoor is destijds een haalbaarheidsonderzoek gedaan.

Als CDA-fractie hebben wij toen aangegeven het erg belangrijk te vinden dat kinderen in de veiligheid van hun eigen buurt naar school kunnen gaan. Maar voor ons zaten er destijds nog teveel onduidelijkheden in het plan.  Wij waren niet overtuigd van de noodzaak voor deze school, ook in relatie tot de kosten. Wij konden het besluit ook niet afzetten tegen het totaal van de plannen voor de schoolgebouwen van het primair onderwijs (p.o.) in Meppel en Nijeveen. Vragen die wij nog hadden waren bijvoorbeeld: Welke investeringen zijn er nog meer nodig in het p.o.? Hoe zit het met het overschot aan vierkante meters en de herverdeling hiervan over de scholen? Hoe verhoudt het overschot aan meters zich tot het gebruik van ruimtes die worden gebruikt voor de  voor- en naschoolse opvang? En, hoe zit het met het bewegingsonderwijs bij de mogelijk nieuwe school?

Op ons initiatief heeft de Raad heeft besloten om de keuze voor een school in NVL te koppelen aan het Integraal Huisvestings Plan, zodat we integraal een afgewogen besluit konden nemen. Voor het bewegingsonderwijs is besloten het besluit te koppelen aan het “beheersplan sportaccommodaties”.

Op 20 mei (commissie) en 28 mei (raadsvergadering) is dit IHP behandeld. Als CDA fractie hebben wij met dit plan voldoende antwoorden op onze vragen gekregen. Het IHP is een helder stuk, waarin goed onderbouwde keuzes zijn gemaakt. Zo konden wij nu de keuze voor een nieuwe school in NVL afzetten tegen de alternatieven op bijvoorbeeld de Beatrixschool en de Woldstroom. Met het afstoten van de Oosterboerschool is de herverdeling van de vierkante meters heel direct zichtbaar geworden. De keuze voor renovatie/herschikking van KC Stadskwartier en een reservering voor nieuwbouw/uitbreiding van de Reestoeverschool bij de Mackayschool, vonden wij logisch. De CDA-fractie heeft dan ook kunnen instemmen met dit IHP.

Er is echter nog wel een open eindje. Een besluit m.b.t. het bewegingsonderwijs is namelijk nog niet genomen. Het “beheersplan sportaccommodaties” wordt na het zomerreces aangeboden aan de Raad, zo heeft de wethouder ons verteld. Voor onze fractie is het belangrijk dat er bewegingsonderwijs aangeboden kan worden, op het moment dat de kinderen daadwerkelijk naar de school gaan. Het één kan niet zonder het ander! Wij zullen daarom ook dit proces weer kritisch blijven volgen!