23 februari 2023

Landbouwweg Nijeveen

Op 18 oktober 2018 heeft de gemeenteraad unaniem een voorstel van CDA Meppel en Sterk Meppel aangenomen om in het Uitvoeringsprogramma van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan de aanleg van een onverharde landbouwweg in Nijeveen op te nemen, waardoor een deel van het landbouwverkeer niet meer door de woonwijken hoeft te rijden om hun landbouwpercelen te bereiken. De gemeenteraad heeft daarvoor €150.000 krediet ter beschikking gesteld. In de begroting voor 2022 stond de aanleg voor 2022 gepland en in de begroting voor 2023 is de aanleg in 2024 gepland.

Op vragen van CDA Meppel bij de begroting over het uitstel van de aanleg van de landbouwweg, werd onder andere geantwoord dat het Waterschap in dit gebied een grootschalig project ging uitvoeren, het overleg met de grondeigenaren moeizaam verliep en de ambtelijke capaciteit actieve uitvoering van deze investering in de weg stond.

Intussen zijn de waterwegen in dit gebied verdiept en verbreed en dat project is in januari van dit jaar opgeleverd. Daarnaast lijkt nu sprake te zijn van andere ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld een kavelruil, waardoor er kansen zijn om de door de gemeenteraad gewenste aanleg actief op te pakken.

De fractie van CDA Meppel heeft daarom samen met VVD Meppel de volgende vragen aan het College van B&W gesteld tijdens het vragenhalfuurtje in de raadsvergadering van 23 februari

1. Is het College op de hoogte van de ontwikkelingen in het gebied waar de onverharde landbouwweg aangelegd moet worden?
    N.B.: dit gebied ligt aan de zuidzijde van het dorp Nijeveen, vanaf de 1e Nijeveense Kerkweg richting Danninge Erve, het Nieveen en het Griftestuk.
  2. Zo ja, welke acties heeft het College ondernomen, of gaat het College ondernemen, om de aanleg van de landbouwweg daadwerkelijk in 2024 te realiseren, en
    is het College bereid om eventueel al in 2023 met de aanleg te beginnen?
  3. Zo niet, wat gaat het College op korte termijn doen om de kansen te benutten die zich nu voordoen om de aanleg van de landbouwweg te realiseren?

Wethouder De Vries gaf als antwoord dat het College niet op de hoogte was van nieuwe ontwikkelingen in het gebied en in 2023 de voorbereidingen treft om de aanleg in 2024 te realiseren. Daarbij wordt ook gekeken naar alternatieve routes.