23 februari 2023

Merk Meppel - Citypromotie

Toezegging
In de begroting voor 2023 en 2024 was een extra subsidie van € 166.000 voor Merk Meppel opgenomen, zonder dat dit bedrag verder onderbouwd was. Het CDA staat voor een degelijke en betrouwbare overheid en wil zorgvuldig en kritisch omgaan met gemeenschapsgeld. Zeker in deze tijd met veel maatschappelijke vraagstukken en schaarse middelen. Goed rentmeesterschap betekent ook dat we rekening moeten houden met de gevolgen voor volgende generaties. Extra geld uitgeven zonder dat helder is waarvoor, past hier niet in.  Daarom heeft CDA Meppel bij de begroting voor 2023 een wijzigingsvoorstel (amendement) ingediend. Dit amendement leek op een ruime raadsmeerderheid te kunnen rekenen. Maar net voor de stemming kwam de portefeuillehouder, burgemeester Korteland, met een bijzondere toezegging. Hij vroeg het geld voor 2023 wel te reserveren, maar zei dat hij ; “Geen centje…, geen euro zal uitgeven zonder dat u hier een raadsvoorstel van heeft gezien.” Hier voegde hij aan toe: “En als het plan u dan niet bevalt, dan weet u wat er gebeurt met het geld dat niet wordt uitgegeven!”. Met die toezegging gingen de coalitiepartijen (Sterk Meppel, VVD en D66) overstag, waardoor het amendement helaas niet werd aangenomen.

Belofte maakt schuld
Burgemeester en Wethouders hebben in februari het plan van Merk Meppel naar de raad gestuurd. Tijdens de commissievergadering van 9 februari is dit plan door Merk Meppel toegelicht. De raad werd voorgesteld ‘geen wensen en bedenkingen’ in te dienen, maar al snel bleek dat de raadscommissie nog veel vragen had over het plan. Vooral omdat niet concreet was over de doelen en resultaten en een onduidelijke financiële onderbouwing. Daarnaast werd niet duidelijk wat deze extra subsidie zou toevoegen aan alle (lobby)activiteiten die al worden uitgevoerd. De vraag 'Wat gaat dit plan Meppel en onze inwoners nu precies (extra) opleveren' bleef onbeantwoord.
Ook werd niet duidelijk welke maatschappelijke doelen gerealiseerd worden en dat is een belangrijke voorwaarde om een subsidie te krijgen. CDA Meppel vindt dat we een verkeerd signaal afgeven aan andere subsidieaanvragers, als we deze extra subsidie zonder goede onderbouwing zouden uitgeven. Deze mening werd breed gedeeld in de raadscommissie.

Wensen en bedenkingen
Samen met 5 andere raadsfracties heeft CDA Meppel vervolgens een amendement opgesteld en tijdens de raadsvergadering van 23 februari ingediend. Met dit amendement heeft de gemeenteraad, met uitzondering van de fractie van de ChristenUnie,  wél wensen en bedenkingen ingediend. Het gevolg was dat daardoor het gewijzigde voorstel (met wensen en bedenkingen) raadsbreed is aangenomen, waarmee de extra subsidie voor Merk Meppel (indirect) niet beschikbaar zal worden gesteld.

Waardering
Hoewel de extra subsidie (€ 166.000) ter discussie stond, staat het werk van Merk Meppel voor CDA Meppel niet ter discussie! Hetzelfde geldt voor de reguliere subsidie (circa € 48.000) die zij daarvoor ontvangen. CDA Meppel heeft waardering voor het werk dat Merk Meppel de afgelopen jaren heeft verricht. Zij hebben hard, en met succes, gewerkt aan verbindingen tussen verschillende sectoren in onze gemeenschap. “Meppel Diep Geluk” is een begrip in onze samenleving geworden.

Toekomstvisie
De behandeling van dit raadsvoorstel raakte een bredere en meer principiëlere discussie over Citymarketing. In het gewijzigde raadsvoorstel is daarom ook de wens uitgesproken dat de gemeenteraad het belang van Citymarketing heroverweegt. Daarbij moeten o.a. de volgende elementen worden meegenomen:

• de toegevoegde waarde voor Meppel (ook in de context van al lopende activiteiten),
  • het belang van groei t.o.v. het (behoud van het) voorzieningenniveau, en
  • wat Citymarketing kan bereiken als het gaat om onze (maatschappelijke) doelen en resultaten.

Dit moet bij voorkeur voor de zomervakantie van 2023 al zijn uitgeoverd, zodat de uitkomsten nog dit jaar in de begroting voor volgende jaren kan worden verwerkt, tenzij Merk Meppel al eerder met een goed onderbouwd plan komt dat aansluit bij de te actualiseren toekomstvisie.