18 oktober 2018

Motie Kinderpardon

De afgelopen maanden is er veel discussie geweest over het dreigend uitzetten van uitgeprocedeerde minderjarige kinderen. Dit heeft tot maatschappelijke verontwaardiging geleid over de gevolgen van de regeling langdurig verblijvende kinderen. Dit is de permanente regeling die het eerdere, tijdelijke Kinderpardon heeft opgevolgd. Deze regeling wordt echter zo strikt toegepast, dat vrijwel geen enkel kind hiervoor nog in aanmerking komt.

Onder andere UNICEF Nederland en Defence for Children pleiten al langere tijd om kinderen, die langer dan 5 jaar (en soms zelfs hun hele leven) in Nederland verblijven, niet meer uit te zetten. Deze kinderen zijn geworteld in onze samenleving. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen die 5 jaar of langer in Nederland wonen niet meer zonder schade teruggestuurd kunnen worden naar hun land van herkomst. Een land waar ze soms nog nooit zijn geweest en waarvan ze meestal de taal niet spreken. Ook op de sociale omgeving (bijvoorbeeld klasgenootjes) en de lokale gemeenschap heeft uitzetting van deze kinderen impact.

Landelijk blijkt deze groep uit ongeveer 400 kinderen te bestaan. Of hiervan kinderen in Meppel verblijven is onduidelijk. Feit is dat dit ook in Meppel kan, of kan gaan, spelen.

De CDA fractie heeft daarom tijdens de raadsvergadering van 18 oktober jl. een motie ingediend. Hierin hebben we het college opgeroepen te zorgen dat Meppel zich aansluit bij de andere ”Kinderpardon-gemeenten”; en bij de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid (JenV) te pleiten voor een oplossing voor deze kinderen, bijvoorbeeld door versoepeling van het meewerkcriterium van het Kinderpardon en het belang van de kinderen centraal te stellen.

Deze motie kon rekenen op brede steun binnen de Raad. Alleen de VVD fractie heeft de motie niet ondersteund.