30 november 2017

Nieuwveense Landen: het vervolg

Tijdens de behandeling in de raadscommissie van 16 november hebben we een aantal punten aan de orde gesteld. Als eerste hebben we toen aandacht gevraagd voor het onderwerp Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO). CPO is een concept waarbij een groep mensen samen een stukje van de wijk of een blok ontwikkelt. De wethouder gaf aan hier actief ruimte voor te willen maken. Daar waren we blij mee.   

Het tweede punt dat we in de raadscommissie hebben aangehaald is de energievoorziening van de wijk. Wij steunen het uitgangspunt van de energie neutrale wijk. In de raadscommissie hadden we echter ook aangegeven de uitvoering daarvan zoveel mogelijk aan de ontwikkelaars en bewoners zelf over te willen laten. De richting: “Een volledig elektrische oplossing met gebruik van individuele warmtepompen”, is als uitgangspunt prima, maar laten we dit vooral als een uitgangspunt zien en niet als een vastgespijkerd concept van “zo moet het”.  De ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie gaan erg snel; wat nu de beste oplossing lijkt, kan dit over een aantal jaren niet meer zijn. Het is in het belang van de wijk en de bewoners om steeds te kiezen voor de techniek die op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie de beste resultaten geeft. In het stuk staat “Eventueel kunnen de woningbouwcorporaties kiezen voor een kleinschalige collectieve voorziening op blokniveau”. Wij vonden dit te mager en zouden graag zien dat hier in het algemeen ruimte voor komt. We hadden hiervoor een motie voorbereid, maar na een toezegging van de wethouder dat hij deze ruimte wil geven, hebben we de motie ingetrokken.

Een punt waar we heel veel moeite mee hadden, is de ontsluiting van de wijk. In het voorstel wordt de westelijke ontsluiting met de wijk mee ontwikkeld en als eerste aangelegd. Volgens planning sluit de Nieuwe Nijeveenseweg vervolgens bij een omvang van de wijk van ca 800 woningen (2022). De Tweede, oostelijke, ontsluiting wordt aangelegd bij een aantal van ca 1300 woningen, naar verwachting in 2027.

Het resultaat van deze keuze is dat voor een periode van ca 5 jaar uitsluitend van de westelijke ontsluiting gebruik kan worden gemaakt door het verkeer van en naar Nieuwveense Landen en van en naar Nijeveen. Dit leidt tot een toename van de verkeersintensiteit op de route Handelsweg/Europalaan en de Dorpstraat in Nijeveen. Deze toename van de verkeersintensiteit heeft een negatief effect op de oversteekbaarheid van beide routes. Ten aanzien van de Dorpstraat geldt bovendien dat dit een weg is waarvan ook jeugdige fietsers gebruik maken en dat door de verkeerstoename de leefbaarheid van de bewoners van de Dorpstraat negatief wordt beïnvloed. Deze situatie vinden wij ongewenst.

We hebben hier tijdens de raadscommissie op 16 november over doorgevraagd en we hebben hierover gesproken tijdens een informatiebijeenkomst. Ook vlak voor de raadsvergadering kregen we nog aanvullende informatie.

We beseften dat een voorstel om in plaats van de westelijke ontsluiting eerst de oostelijke ontsluiting aan te leggen, ook nadelen heeft en niet heel logisch is als je de wijk in westelijke richting ontwikkelt.

We hadden een amendement voorbereid om eind 2019 nogmaals te kijken of we de sluiting van de Nieuwe Nijeveenseweg kunnen koppelen aan het openen van de oostelijke ontsluiting.

Echter, vooral op basis van de informatie die we vlak voor de raadsvergadering hadden gekregen over de grondexploitatie, moesten we helaas de conclusie trekken dat we als Meppel te arm zijn om de beste oplossing te kiezen. We waren uitgegaan van een grondexploitatie die tenminste positief zou blijven als we de aanleg van de weg naar voren zouden halen. Voorwaarde hiervoor was dat we alleen de grond zouden kunnen onteigenen die we voor de weg nodig hebben. Dit blijkt niet mogelijk te zijn waardoor we van 1,6 miljoen positief naar 1,6 miljoen negatief gaan in de grondexploitatie.  Het naar voren halen van de oostelijke ontsluiting is uit financieel oogpunt hierdoor niet verantwoord. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, ook al gaat het hier om boekhoudkundige regels, maar we moeten hieraan voldoen. Het is niet anders. We hebben het amendement uiteindelijk niet ingediend.

We hebben het college gevraagd om de situatie op de routes Handelsweg/ Europalaan en de Dorpstraat nauwlettend in de gaten te houden en maatregelen te nemen als de veiligheid in het geding is. Als de veiligheid in het geding is, willen we dat gelijk weten en zullen er maatregelen genomen moeten worden.

Noodgedwongen hebben we ingestemd met een situatie die we eigenlijk niet willen. We zullen dit als fractie heel nauw volgen en met initiatieven komen als we toch een kans zien om het dicht gaan van de ene weg aan te laten sluiten op het openen van de andere weg.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.