19 januari 2023

Onderzoek rol Gemeente Meppel Joods Vastgoed WOII

Op verzoek van de gemeenteraad is een onderzoek uitgevoerd naar het handelen van de gemeente Meppel tijdens en na de WOII t.a.v. het bezit van onze Joodse inwoners destijds. De uitkomsten van dit onderzoek zijn best heftig:

1. De gemeente Meppel heeft de roof en gedwongen verkoop van Joods eigendom gefaciliteerd, heeft dat mede mogelijk gemaakt.
  2. De gemeente Meppel heeft geen rol gespeeld in het rechtsherstel na de oorlog, maar heeft de enkele Joodse Meppelers die de oorlog overleefd hadden, ook niet gesteund, niet geholpen.

CDA Meppel wil een betrouwbare en dienstbare overheid. Een overheid die er is voor haar inwoners en je helpt als dat nodig is. Toen, nu en in de toekomst! Dat maakt de conclusies uit het onderzoek uiterst ongemakkelijk.

Maar het is bijna 80 jaar na dato ook makkelijk oordelen. De vraag is wat zou ik, wat zou u, hebben gedaan in dezelfde situatie? Als je wordt onderdrukt, bang bent voor jouw leven, verantwoordelijk bent voor een gezin? Het zou maar zo eens kunnen dat de meesten van ons, onszelf flexibel en plooibaar op zouden stellen om erger te voorkomen.

CDA Meppel vindt dat dit rapport nu niet in een bureaula of in het archief moet belanden. De uitkomsten maken het nodig om hierover in gesprek te gaan, ook op scholen. En daarbij de vraag te stellen wat jij en ik gedaan zouden hebben in dezelfde situatie en die lijn doortrekken naar vandaag en de maatschappelijke ontwikkelingen die nu spelen.