19 oktober 2017

Parkeerbeleid 2017-2020

In de raadsvergadering van 19 oktober 2017 is het vernieuwde parkeerbeleid herijkt, oftewel aangepast aan de eisen van vandaag en morgen. Is het parkeerbeleid daarmee ook toekomstbestendig? Het antwoord is 'nee, dat is het niet'. Mobiliteit en bereikbaarheid zullen morgen en overmorgen wijzigen. Nieuwe technologieën, demografische, sociale en andere ontwikkelingen zullen nieuwe inzichten met zich meebrengen en ons voor andere vraagstukken plaatsen. Maar voor nu: prima! We pakken hiermee een aantal problemen aan, zorgen voor meer balans in gebruik van parkeerplaatsen en meer gelijke tarieven en regels. Ook gaan we parkeren nog meer inzetten om te reguleren en om mensen naar Meppel te verlokken met acties.  Hebben we daarmee alles opgelost: Nee. Maar deze wijziging betekent, wat de CDA-fractie betreft, wel een verbetering ten opzichte van de bestaande situatie.

In de raadscommissie heeft onze fractie de waardering uitgesproken voor de speciale aandacht die in de beleid aan mantelzorgers wordt besteed. Dat waardeert de CDA-fractie zeer. Weliswaar zijn er naar onze mening andere oplossingen mogelijk om mantelzorgers verder tegemoet te komen, maar voor nu zijn wij tevreden.

Over 1 onderdeel was de CDA-fractie niet tevreden: het in rekening brengen van de kosten van de medische keuring bij het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart. In de raadscommissie heeft de wethouder aangegeven dat dit ingevoerd moet worden vanwege de kostendekkendheid van het parkeren en het opwerpen van een drempel om al te gemakkelijk een aanvraag in te dienen - een ongelukkige woordkeuze overigens. Het uitgangspunt van kostendekkende parkeertarieven is nog niet veranderd, en dan nu deze kosten in rekening brengen bij een kwetsbare groep? Dat voelt op z'n zachtst gezegd niet goed, en daarom heeft de CDA-fractie, ondersteund door bijna alle fracties, een amendement ingediend om dat voorstel te schrappen. Dat amendement is aangenomen!

De voorstellen om meer aandacht voor de fiets te hebben en daarom 'stunten'  met gratis parkeren niet mogelijk te maken, zijn door de CDA-fractie niet gesteund. Er komt nog een moment waarop dat onderwerp nog apart wordt behandeld. En het één sluit het ander niet uit, om met de woorden van de wethouder te spreken.

Het amendement van de VVD om de parkeerduur in het centrum op te rekken van 2 naar 3 uur vond onze fractie sympathiek. Maar is het echt klantvriendelijker? Bereiken wij daar echt mee dat er meer mensen naar Meppel komen? Daarbij komt dat het altijd lastig is om een grens te trekken. Waarom 3 uur en niet 2,5 of 1,5 uur? CD Da-fractie heeft dit voorstel niet gesteund. Onze belangrijkste reden daarvoor was dat er nu een duidelijk onderscheid is tussen centrumparkeren (beperkt) en parkeren buiten de centrumschil. en daardoor zijn er ook voldoende mogelijkheden om langer te kunnen parkeren. Ook dichtbij het centrum.

Tenslotte hebben wij ingestemd met de motie om het college op te roepen om te onderzoeken hoe bezoekers met campers het beste een parkeerplaatsje kunnen bemachtigen in Meppel.