28 juni 2018

Perspectiefnota 2019-2022

De perspectiefnota (PPN) voor 2019 t/m 2022 is beleidsarm. Onze vergezichten bewaren we daarom voor het moment waarop het collegeuitvoeringsprogramma en de begroting voor 2019 behandeld worden.

Voor dit moment hebben we vooral gekeken of er zaken zijn die we -los van coalitieakkoord en collegeuitvoeringsprogramma- terug verwachtten te zien in deze PPN. Er vallen ons dan een paar dingen op waar we kort bij stil willen staan.

- Om zicht te houden op een aantal belangrijke ontwikkelingen en de mogelijke financiële impact op de begroting, worden deze in de PPN toegelicht. Als eerste worden de ontwikkelingen in het sociaal domein benoemd. Na de behandeling van de jaarstukken 2017 vorige week is duidelijk dat er nog een flinke slag te slaan is. Waar in de PPN benoemd wordt dat de komende jaren verder ingezet wordt op transformatie, willen wij graag benadrukken dat innovatie daarbij van groot belang is. Vanuit de gedachte “als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg”, is het noodzakelijk dat we dingen anders gaan doen, om met minder middelen passende zorg en ondersteuning te kunnen blijven bieden en waar mogelijk de kwaliteit van zorg verder te verbeteren.

- Onder de noemer van het sociaal domein staat ook genoemd het langer (zelfstandig) thuis wonen. We leggen daarbij ook graag de link naar de motie die wij 2 jaar geleden bij de PPN over dit onderwerp hebben ingediend. Omdat de beantwoording hiervan ons nog niet tevreden stemde, willen we dit als kathederstuk behandelen. Door de overvolle agenda is dit vanuit de vorige commissievergadering doorgeschoven naar september. We gaan ervan uit dat de uitkomsten hiervan ook door het college meegenomen zullen worden.

- Naast het sociaal domein wordt een aantal overige ontwikkelingen genoemd, maar er wordt daarbij helemaal niet gesproken over de energietransitie. Dit is niet afhankelijk van nieuw beleid, maar een belangrijke ontwikkeling die sowieso op ons af komt. Hoewel hierover natuurlijk in het coalitieakkoord ook uitspraken zijn gedaan, is dit dan ook een relevant onderwerp, ongeacht de politieke invulling. We hadden dan ook verwacht hierover iets in de PPN terug te vinden, maar dit is niet het geval. We hebben het college om opheldering gevraagd.

- In de investeringslijst is voor de jaarschijf 2022 de vervanging van de toplaag van de kunstgrasvelden op Ezinge opgenomen. Vanuit het onderhoudsplan begrijpen we dit. In de vorige raadsperiode is echter ook frequent gesproken met SVN en Dos46 over een kunstgrasveld. We hadden daarom verwacht ook een investering in een kunstgrasveld op sportpark Tussenboerslanden in deze PPN aan te treffen. Ook hiervoor hebben we een reactie gevraagd van het college.

- Bij de begroting 2018 hebben wij aandacht gevraagd voor het plan van aanpak om Meppel in 2024 asbestdakenvrij te krijgen. Uit de PPN krijgen we de indruk dat de provincie op dit gebied wordt gevolgd, maar dat verder geen gemeentelijke actie plaatsvindt. Is het college van plan hier vanuit onze gemeente nog actie op te ondernemen? Gezien de forse opgave lijkt ons dit wel relevant.

- Tot slot grijpen we deze PPN aan om een motie in te dienen over de indeling van de programmabegroting. In onze financiële verordening is opgenomen dat de raad zo nodig bij aanvang van een nieuwe raadsperiode bepaalt “of de bestaande programma-indeling voor de komende raadsperiode aanpassing behoeft”. Samen met d66 menen wij dat het goed is om hier gebruik van te maken. De indeling van de begroting is al een aantal raadsperiodes nagenoeg gelijk gebleven, terwijl de taken van de gemeente wel veranderd zijn en de komende jaren verder gaan veranderen. In onze fractie werd het vergelijk gemaakt met de indeling van de producten in de supermarkt. Het moet zeker geen doel op zich zijn om de indeling aan te passen, maar als een nieuwe indeling ertoe leidt dat je zaken beter kunt vinden, is een wijziging van de indeling waardevol. En zoals populaire producten meer en prominentere schapruimte krijgen in de supermarkt, zo is het voor ons ook goed om actuele opgaven zoals de energietransitie en de omgevingswet duidelijk in de begroting terug te vinden.