06 juni 2022

Reactie op het coalitie akkoord

In een extra vergadering van de gemeenteraad hebben Sterk Meppel, VVD en D66 hun coalitieakkoord gepresenteerd. De andere partijen hebben daarna hun mening over dat akkoord gegeven. De CDA-fractie vroeg zich daarbij af of dit akkoord lef toonde, lof verdient of misschien wel laf was.

Wat de coalitiepartijen goed hebben gedaan is dat zij meerdere onderwerpen uit de verkiezingsprogramma’s van de oppositiepartijen een plek hebben gegeven in het akkoord. En ook dat het geen dichtgetimmerd akkoord is geworden. Volop ruimte om mee te denken en mee te praten over tal van onderwerpen. Dat is tegelijkertijd ook laf, want er worden geen duidelijke keuzes gemaakt en overbelangrijke en moeilijke onderwerpen zal daarom nog veel gepraat moeten worden. De CDA-fractie vraagt zich af of wij ons dat wel kunnen veroorloven, want er zijn grote uitdagingen die niet op de lange baan geschoven kunnen en mogen worden. De raadsleden zijn tenslotte gekozen volksvertegenwoordigers die besluiten moeten nemen in het algemeen belang van onze inwoners, ondernemers, verenigingen, clubs, enzovoorts.

Het onderwerp Wonen komt prominent terug in het akkoord, en enkele voorstellen uit ons verkiezingsprogramma staan er ook in. De CDA-fractie heeft benadrukt dat oplossingen voor de woningmarkt alleen helpen als de oorzaken worden aangepakt. Dus alleen meer woningen bouwen is niet genoeg!

Een hoofdstuk in het akkoord heeft de titel ‘Stad van mensen’ en dat vindt de CDA-fractie misplaatst. Meppel is veel meer dan een stad. We zijn een gemeente, een gemeenschap van mensen!

Het hoofdstuk ‘Zorg voor elkaar’ komt pas op de vierde plaats. De CDA-fractie vraagt zich af of dat bewust is en past bij de samenstelling van deze coalitieen maakt zich daar seriues zorgen over.Grote en moeilijke vraagstukken zijn de verbouwing van Ogterop en de uitbreiding van de haven. Daar toont deze coalitie ook weinig lef. De noodzakelijke uitbreiding van de haven wordt in hetakkoord niet benoemd (alleen ‘inbreiden’, wat niet genoeg is) en Ogterop wel verbouwen zonder dat het de inwoners meer mag gaan kosten. Dat laatste is natuurlijk onmogelijk.

Tenslotte de financiën. De financiële positie van de gemeente Meppel is niet besten niet voldoende om alle plannen uit te kunnen voeren. We moeten dus keuzes maken en daar niet te lang mee wachten. Samen met de fracties van Christen Unie, PvdA, SP en Groen Links heeft de CDA-fractie daarom een motie (voorstel) ingediend om nog voor het einde van 2022 een actieplan op te stellen met de hele gemeenteraad. Dat voorstel is unaniem aangenomenen is hopelijk de opmaat naar een Meppel waar iedereen fijn kan wonen en leven. Nu en in de toekomst!