19 oktober 2017

Snippergroenbeleid

Snippergroen houdt ons al jaren bezig en is een weerbarstig onderwerp. In de raadsvergadering van 19 oktober 2017 is het nieuwe beleid vastgesteld  Het snippergroenbeleid is op 4 onderdelen gewijzigd:

- het invoeren van de zogenaamde toets groenbelang,

- via het bestemmingsplan mogelijk maken om snippergroen aan onze inwoners te verkopen,

- mogelijk maken van maatwerk om gemotiveerd af te wijken van de toets groenbelang en

- een einde maken aan de verhuur van snippergroen.

Vier wijzigingen die een grote groep inwoners blij zal maken, maar ook een groep zal teleurstellen.

De CDA-fractie stelt hierbij de vraag: welk probleem lossen we hier eigenlijk mee op?  Het antwoord is als volgt. We maken een einde aan onevenredig veel ambtelijke inspanning, onzekerheid en ongelijke behandeling van inwoners die stroken gemeentegrond In gebruik hebben of huren. We verkopen daar waar kan en gewenst en nemen grond terug waar nodig.

Daarbij heeft de CDA-fractie het College opgeroepen om na vaststelling de uitvoering ook voortvarend op te pakken. Als je A zegt, moet je ook B zeggen. Al is het alleen maar om de afwikkeling niet langer te laten duren dan de nu al lange periode die hier voor nodig is. En dat is ook de reden dat wij het amendement van de SP, GL en SteM niet hebben gesteund. Want de voorgestelde uitsterfconstructie betekent ook dat je een deel van het probleem voor je uit schuift. Wij vragen daarbij wel aandacht voor oneerlijke situaties. Bijvoorbeeld situaties waarin huurders van snippergroen nu zouden kunnen kopen, maar pas laat worden benaderd voor aankoop, terwijl de huur al die jaren wel doorloopt.

En als laatste hebben wij bij het College aangedrongen op een ruimhartige toepassing van maatwerk in het voordeel van de huidige gebruikers, zeker in situaties waarin in het verleden verwachtingen zijn gewekt of toezeggingen zijn gedaan. Een harde toezegging kon en wou de wethouder niet doen. Wel is aangegeven dat altijd het gesprek met de betreffende inwoners wordt aangegaan. Dat was voor de CDA-fractie voldoende om een motie van de SP, die het College dwingt om maatwerk toe te passen, niet te steunen. Juridisch gezien zou dat niet verstandig zijn.