23 april 2020

Stedenbouwkundige visie MULO-locatie

De CDA-fractie heeft zich met name gebogen over de volgende vragen:

1. 75 sociale huur appartementen of grondgebonden sociale huurwoningen;
2. kan de afwikkeling van het verkeer voldoende veilig plaats vinden;
3. blijft er voldoende groene ruimte over.

Huurappartementen of grondgebonden sociale huurwoningen.
In het woningmarkt onderzoek van vier jaar geleden is aangegeven dat er in Meppel een tekort is aan sociale huurwoningen, in het bijzonder aan grondgebonden sociale huurwoningen. Hoewel het onderzoek al weer enige tijd geleden is gedaan, zou op basis hiervan onze voorkeur uitgaan naar de bouw van grondgebonden woningen en niet naar appartementen. We snappen echter ook wel dat dit op deze locatie geen haalbare optie is. De wethouder heeft dit ook tijdens de commissievergadering nog eens benadrukt. Als dan de keuze is appartementen of niks dan zijn we er snel uit. Ook zal Actium niet gaan bouwen als ze het idee hebben dat de woningen niet verhuurd kunnen worden.

Op zich vinden we appartementen ook wel passen op deze plaats in Meppel. Wat we dan wel belangrijk vinden, is dat we gaan voor kwaliteit. In het raadsvoorstel staat: “Gelet op de locatie wordt hiermee een kwalitatief hoogwaardige beeldkwaliteit, passend bij sociale woningbouw, geborgd”. We hebben de wethouder gevraagd of deze gewenste kwaliteit voor hem uitgangspunt is en dat hij hiervoor gaat. Dat heeft de wethouder bevestigd. Bovendien hebben we voor het amendement gestemd om de stadsbouwmeester in te schakelen, waardoor er een extra garantie is dat de gewenste kwaliteit ook wordt gerealiseerd.

Verkeersveiligheid.
Over een goede afwikkeling van de verschillende verkeersstromen rond deze locatie maken wij ons nog wel wat zorgen. Ook door de omwonenden is dit aangegeven. Als CDA-fractie vinden we dat hier in het bijzonder aandacht aan moet worden besteed in de verdere uitwerking van de plannen. In de uitwerking van het bestemmingsplan willen we een goede onderbouwing zien van de vraag of en zo ja op welke wijze dit op een veilige manier kan. Het amendement van Sterk Meppel dat hierover gaat, hebben wij daarom niet gesteund.

Voldoende groen.
Ook hier vinden we dat we moeten gaan voor kwaliteit, waarbij het vooral belangrijk is dat ook de omwonenden hierbij worden betrokken. En ook dit kan goed worden geregeld in de definitieve plannen. De toelichting van de wethouder was voor ons voldoende en daarom hebben wij ook het amendement van Sterk Meppel niet gesteund. Die vinden wij op dit moment nog niet nodig.

De CDA-fractie heeft dus de amendementen van Sterk Meppel niet gesteund, hoewel wij daar sympathiek tegenover stonden. De CDA-fractie vindt het echter niet nodig om op dit moment extra richtlijnen voor de nadere uitwerking mee te geven. De uitwerking gebeurt vooral door deskundigen en met inbreng van omwonenden.

Alles overwegende heeft de CDA-fractie voor de stedenbouwkundige visie voor de Mulo-locatie gestemd.