18 februari 2021

Subsidie Stadswerkplaats

Goed initiatief van en voor de samenleving!

Het initiatief voor een Stadswerkplaats sluit aan op het college-uitvoeringsprogramma. Het is een initiatief vanuit de samenleving en zorgt voor zowel een economische impuls als voor sociale verbinding. Dat spreekt de CDA-fractie zeer aan. Voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is het steeds lastiger om passend werk te vinden en de maakindustrie biedt daarin kansen! Wij hebben er ook vertrouwen in dat de initiatiefnemer zich hier volledig voor gaat inzetten.

Toch heeft de CDA-fractie geworsteld met het voorstel geen wensen en bedenkingen in te dienen. Het gaat om een aanzienlijke subsidie: eenmalig 50.000 euro! Voor een dergelijk bedrag vinden wij de aanvraag en de financiële onderbouwing wel mager. Het plan is weinig concreet over de te realiseren doelen. Onze vragen over de meerwaarde op het bestaande aanbod in Meppel, maar vooral ook de bijdrage aan onze maatschappelijke effecten zijn vorige week eigenlijk niet beantwoord. Wij vinden dat we als raadsfractie hier kritisch op moeten zijn. Zeker ook omdat wij bij de herijking van subsidies juist nadrukkelijk insteken op de bijdrage van organisaties aan onze maatschappelijke doelen. Daarom staan wij ook positief tegenover het wijzigingsvoorstel van de PVDA om de subsidie pas te verstrekken na aanlevering van een goede onderbouwing.

Maar bovenal wenst de CDA-fractie de stichting vooral veel succes om dit dit initiatief te laten slagen. Wij hopen dat we over een tijdje trots kunnen zijn op deze mooie werkplaats .