30 januari 2020

Taskforce Wonen en Zorg

Via de VNG lazen we dat de Taskforce Wonen en Zorg oproept tot actie. Nederland is op dit moment blijkbaar niet in staat om de groeiende groep ouderen voldoende te faciliteren in hun woon- en zorgbehoeften. Om met het nieuwsbericht van de VNG te spreken: Tussen zelfstandig wonen en het verpleeghuis gaapt een groot gat. (https://vng.nl/nieuws/taskforce-wonen-en-zorg-roept-op-tot-actie)

Dit roept bij de CDA-fractie de volgende vragen op, die wij tijdens het vragenhalfuurtje in de raadsvergadering van 30 januari 2020 aan het College hebben gesteld:

1. Is in Meppel al een toereikende analyse gemaakt van de woonzorgopgaven en is er inzicht in de initiatieven die op dit gebied vanuit de samenleving worden ontplooid of uitgedacht?
  2. Op 19 december heeft het college ons met een memo geïnformeerd over de prestatieafspraken wonen, waarin ook aandacht is besteed aan het onderwerp wonen en zorg. Kan het college aangeven of de afspraken die met woningcorporaties zijn gemaakt in voldoende mate tegemoetkomen aan de invulling van het tekort dat in het bericht van de VNG is aangegeven?
    Kan het college ons informeren over de laatste ontwikkelingen en kan het college aangeven of er ook met zorgorganisaties wordt overlegd?
  3. Hoe wordt in dit kader omgegaan met initiatieven vanuit de samenleving, zoals ‘Wonen Zonder Zorg’?

Wethouder Roelof Pieter Koning heeft deze vragen namens het College beantwoord:

1. Op dit moment wordt een nieuw onderzoek uitgevoerd, waarbij ook aandacht is voor dit onderwerp.
  2. Er is geen overzicht van alle particuliere initiatieven, ook al omdat de gemeente niet overal bij betrokken wordt en over geïnformeerd is.
  3. Alle initiatieven worden serieus beoordeeld en waar nodig en mogelijk ondersteund.