25 november 2021

Transitievisie Warmte

"Een visie opschrijven is het makkelijkste stuk. Nu moet het echte werk beginnen"

De CDA-fractie benadrukt het opstellen van de visie het makkelijkste deel van de transitie is. Dit is slechts papier en nu moeten we het gaan realiseren. Om ons doel, een CO2 neutraal Meppel in 2040, daadwerkelijk te realiseren, moeten mensen in actie komen. De gemeente moet stappen zetten, maar vooral moeten onze inwoners stappen gaan zetten, samen met medebewoners in de wijk. De essentiële voorwaarden daarvoor zijn:

• kennis,
  • motivatie,
  • ruimte voor initiatief en gebruik van initiatief in de samenleving,
  • ruimte voor eigen invulling,
  • tijd om keuzes te maken,
  • vertrouwen in de gemeente als partner, en
  • het kunnen betalen van de aanpassingen in je huis.

Op een aantal van deze voorwaarden heeft het college vorige week een reactie gegeven en we zijn blij dat het college onze insteek deelt.

In de warmtevisie worden drie alternatieve hoofdtechnieken voor warmte genoemd. Eén daarvan is het gebruik van een warmtenet. Maar voordat we over gaan tot het aanleggen van een tweede warmtenet in onze gemeente, wil de CDA-fractie eerst dat we de ervaringen met het warmtenet in Nieuveense Landen kennen en gebruiken. Naast het oplossen van de huidige problemen rond het warmtenet, wil de CDA-fractie weten of er bijvoorbeeld gebruik gemaakt is van de juiste technieken, of het beheer en het onderhoud van het net op een goede manier is geregeld en dus of het warmtenet voldoet aan de oorspronkelijk geformuleerde doelstellingen. Daarom heeft de CDA-fractie samen met de PvdA een motie opgesteld: “evaluatie warmtenet Nieuwveense Landen”. Deze motie is ook ondertekend door de fracties van D66, VVD en Sterk Meppel. In de motie wordt het college verzocht om het warmtenet in Nieuwveense Landen te evalueren op de aspecten gebruikte techniek, financiën, duurzaamheid, effectiviteit en beheer en de raad medio 2022 te informeren over de resultaten van deze evaluatie. De motie is door de gemeenteraad aangenomen.