18 oktober 2018

Uitvoeringsplan GVVP

Na de vaststelling van het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan was het nu de beurt aan het uitvoeringsplan. In dat plan staan alle zaken die de komende 4 jaren worden op- en aangepast op het gebied van verkeer en vervoer in Meppel.

In het plan stond een aantal onderwerpen die wat ons betreft aangepast moesten worden. En ook mistten wij nog het een en ander. Daarom hebben wij 2 amendementen ingediend en andere amendementen gesteund:

1. De CDA-fractie heeft een amendement ingediend om de geplande vangrail langs de Drentse Hoofdvaart van Paradijssluis tot de Pijlebrug, alleen aan te leggen in de bocht na de spoorwegovergang (noordzijde). Dat is echt een gevaarlijk punt dat om maatregelen vraagt. Dit amendement is unaniem aangenomen door de gemeenteraad.

2. De CDA-fractie heeft samen met Sterk Meppel een amendement ingediend om een landbouwontsluitingsweg mogelijk te maken aan de zuidzijde van Nijeveen. Hierdoor kunnen de percelen landbouwgrond achter Danninge Erve en Het Nijeveen goed bereikt worden, zonder door de woonwijken te moeten rijden met grote landbouwwerktuigen. De gesprekken zijn hierover al gaande, maar het voornemen was nog niet in het plan opgenomen.

3. Het amendement om de rotonde op de kruising Handelsweg-Setheweg te schrappen, hebben wij van harte gesteund. Dit is een relatief dure oplossing voor een probleem dat veel eenvoudiger opgelost kan worden. Wij hebben voorgesteld om een verkeersdrempel of flitspaal neer te zetten op het weggedeelte tussen de Eshuisbrug en de kruising. Want alleen op dat weggedeelte wordt te hard gereden, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Ook dit amendement is met grote meerderheid door de gemeenteraad aangenomen.

4. Een amendement om voor maximaal 4 jaar € 80.000 per jaar beschikbaar te stellen om te onderzoeken en goed voor te bereiden en dat over 2 jaar te evalueren , heeft onze fractie ook gesteund. In het oorspronkelijke voorstel was er geen einddatum genoemd en dat is met dit amendement gecorrigeerd.

5. Tenslotte heeft de CDA-fractie een motie mede ingediend om de herinrichting van Rogat naar voren te halen of, beter gezegd, voortvarender op te pakken. Deze motie is met een grote raadsmeerderheid aangenomen.

Met al deze aanpassingen konden wij instemmen met het Uitvoeringsplan GVVP.