28 januari 2021

Vragen over herijken subsidiebeleid

De gemeente Meppel gaat het subsidiebeleid herijken. De gemeenteraad heeft hier om verzocht. Voor alle subsidies wordt gekeken in hoeverre ze bijdragen aan het realiseren van de maatschappelijke doelen van de gemeente Meppel. Subsidies die hier niet aan bijdragen worden gestopt. Daarnaast moeten subsidies met name gebruikt worden voor activiteiten en zo min mogelijk voor overhead en huisvesting.

Oorspronkelijk zouden alle subsidies in 2020 tegen het licht worden gehouden. Aan het begin van de coronacrisis heeft de gemeenteraad besloten de gemeente hier extra tijd voor te geven. Inmiddels voeren de gemeente en de verenigingen en organisaties die subsidie ontvangen gesprekken over de herijking en het herijkingsinstrument.

De CDA-fractie krijgt echter signalen dat organisaties en verenigingen deze gesprekken ongepast vinden, in een tijd dat ze nog volop bezig zijn met de crisis en de gevolgen daarvan. Ze hebben, om het maar eens plat te zeggen: “wel wat anders aan hun hoofd”. De aandacht gaat vooral uit naar het overeind houden van hun organisatie.

De CDA-fractie wil van het college van burgemeester en wethouders weten hoe de gesprekken met organisaties en verenigingen over de herijking van de subsidies en de toepassing van het herijkingsinstrument verlopen. Ook vraagt de CDA-fractie of het college de signalen herkent en hoe ze hiermee om gaat. Tot slot wil het CDA weten of het college het proces van de herijking nog steeds reëel vindt, ook nu de crisis langer duurt dan verwacht.

Tijdens de raadsvergadering beantwoorde wethouder Van der Haar deze vragen: Juist doordat de gemeente nu in gesprek is met iedereen die subsidies ontvangt, is de gemeente heel goed op de hoogte welke problemen men op dit moment ervaart en welke mogelijkheden men ziet. Niemand vindt het leuk dat er geld ingeleverd moet worden, maar iedereen wist dat dit er aan zat te komen. De signalen die de CDA-fractie heeft ontvangen, zijn deels bekend bij de gemeente. Slechts in enkele gevallen worden de gesprekken op dit moment als niet passend ervaren. Dat zijn dan ook vaak de partijen waarbij het water nu al aan de lippen staat, maar juist daarom is het ook van belang om wel in contact te blijven. Bovendien is er de mogelijkheid om deze gesprekken op een later moment te voeren. De gemeente wil deze partijen niet onnodig oonder druk zetten.