18 mei 2018

Vragen over vervallen gasaansluiting

De CDA-fractie heeft vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders gesteld over het per 1 juli vervallen van de verplichte gasaansluiting op nieuwbouw. Het CDA is voorstander van het vervallen van gasaansluitingen voor nieuwbouw, maar wil weten wat de gevolgen zijn nu een gasaansluiting voor nieuwbouw plotseling al per 1 juli aanstaande niet meer mogelijk is.

Onlangs is de wet VET (Voortgang EnergieTransitie) aangenomen door de Eerste Kamer. Eén van de belangrijkste gevolgen van deze wet is het vervallen van de aansluitplicht op aardgas voor de netbeheerders. Dit komt in de praktijk neer op een verbod op het aansluiten van nieuwbouwpanden op gas. Het gaat hierbij om nieuwbouw voor zogeheten ‘kleinverbruikers’. De ingangsdatum van deze wet is 1 juli 2018. Dat betekent dat bouwwerken (vallend onder de categorie kleingebruikers) waarvoor ná 1 juli 2018 een omgevingsvergunning wordt aangevraagd, niet langer aangesloten mogen zijn op het gastransportnet en dus verwarmd moeten worden met alternatieve energiebronnen, zoals een warmtepomp.

De bouwsector geeft aan dat deze datum veel te snel komt en er een tekort is aan vakmensen die dit soort installaties kunnen installeren. Dit leidt mogelijk tot grote vertragingen bij het vergunningenproces en hoge kosten voor de indieners, zowel voor het aanpassen van de ontwerpen als het halsoverkop verplicht moeten installeren van duurzame energie-installaties.

De CDA-fractie wil weten wat de gevolgen zijn voor Meppel, zoals: zijn er mensen die in de problemen komen, wat zijn de gevolgen voor de afgifte van vergunningen en gaat het college gebruik maken van de bevoegdheid om ontheffingen te verlenen.