28 september 2021

Wandelroutes Nijeveen

De nieuwe wandelroutes die het Recreatieschap Drenthe in het buitengebied van Nijeveen heeft gepland, zorgen voor de nodige onrust. Diverse bezwaren zijn kenbaar gemaakt, maar hier lijkt niets mee gedaan. De routekaart is al klaar en het is de bedoeling dat de eerste paaltjes met routenummers eind 2021 de grond in gaan.

Bij de CDA-fractie zijn signalen binnengekomen dat grondeigenaren niet zijn gekend in de nieuwe routes, dat aangrenzende boeren bang zijn voor overlast van onder andere loslopende honden en dat jagers en wildbeheerders vrezen voor verstoring van wild in het buitengebied van Nijeveen.

De CDA-fractie heeft het college van burgemeester en wethouders gevraagd wat de rol is van de gemeente Meppel bij het uitzetten en beheer van de wandelroutes. En wat er gedaan wordt met de bijdrage van 25.000 euro die de gemeente Meppel voor de wandelroutes beschikbaar heeft gesteld. En tenslotte of er iets gedaan kan worden om overlast van loslopende honden te voorkomen, bijvoorbeeld door de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) aan te passen.