21 april 2016

Herinrichting Kromme Elleboog: Verstandshuwelijk

Onderstaand de volledige bijdrage tijdens de raadsbehandeling van het voorstel Herinrichting Kromme Elleboog, uitgesproken door fractielid Jan van der Woerdt.

Je kunt met een roze bril op en alleen de romantiek voor ogen een huwelijk binnen stappen. Je kunt er ook nog eens goed over nadenken, de voors en tegens tegen elkaar afwegen, kijken of het financieel haalbaar is en na rijp beraad ja tegen elkaar zeggen; een verstandshuwelijk. Het huwelijk tussen de gemeente en Van Wijnen aan de Kromme Elleboog moet wat het CDA betreft een verstandshuwelijk zijn, en, als het even kan ook nog een verstandshuwelijk met goede huwelijkse voorwaarden. Misschien wat minder romantisch, maar wat ons betreft wel verstandig.

We hebben in de raadscommissie aangegeven dat we blij zijn dat er eindelijk een haalbaar plan voor de Kromme Elleboog ligt. Een aantal wensen worden met dit plan ingevuld: extra appartementen voor met name eenpersoonshuishoudens, de mogelijkheid om deze in te richten als zorgappartement, het realiseren van extra parkeerruimte en niet in de laatste plaats het opvullen van een leeg en niet erg mooi stuk binnenstad. Het feit dat de binnenstad verder autoluw gemaakt kan worden is mooi. Nadelen zijn er ook. De parkeergarage vergt een forse investering en aan de exploitatie zijn risico’s verbonden die ook effect hebben op het weerstandsvermogen van de gemeente. De vragen die we hadden over de toegankelijkheid van de kerk en het parkeren op zondagmorgen zijn naar tevredenheid beantwoord. De wethouder heeft deze week aangegeven dat parkeren tijdens kerktijden gratis is en voorlopig ook zal blijven. Dank voor deze informatie.

Alles tegen elkaar afwegend zijn wij positief over dit plan. De huwelijkse voorwaarden zijn voor ons echter nog wel een probleem. We willen het risico dat, na fase één, fase twee uiteindelijk later of helemaal niet wordt gebouwd, zoveel mogelijk beperken. Wij zitten niet te wachten op een situatie waarin het parkeerterrein aan de Kromme Elleboog nog jaren een bouwput is. Onze zorg werd door meerdere fracties gedeeld en we waren blij dat de wethouder aangaf dat hij dit met Van Wijnen zou bespreken. Uiteraard was het ook goed te lezen dat Van Wijnen nog eens klip en klaar heeft aangegeven echt de intentie te hebben om fase twee ook af te bouwen.

Ondanks de toezegging van Van Wijnen is er nog steeds een risico dat de bouw van fase twee wordt uitgesteld of in het uiterste geval in het geheel niet wordt gerealiseerd als er dingen tegen zitten. Mocht dit aan de orde zijn dan dient het betreffende stuk grond, eventueel tijdelijk, te worden ingericht om te voorkomen dat er een lelijke of verloederde plek in de binnenstad ontstaat. Aan lelijke stukken terrein in de binnenstad is in het verleden te lang niets gedaan of kon niets worden gedaan. In de raad hebben wij dit regelmatig aan de orde gesteld.

In het amendement dat we samen met de CU indienen, stellen we voor het juridische eigendom van het parkeerterrein aan de Kromme Elleboog pas over te dragen als daadwerkelijk met de bouw van fase twee wordt begonnen. Indien de bouw van fase twee wordt vertraagd en het betreffende stuk grond op dat moment het eigendom is van de projectontwikkelaar, is het voor de gemeente lastig, zo niet onmogelijk, af te dwingen dat het braakliggende stuk grond wordt opgeknapt. Indien de grond, ingeval van uitstel of afstel van de bouw van fase twee in eigendom is van de gemeente, houdt de gemeente de regie over een goede bestemming van het braakliggende terrein.