30 juni 2016

Jaarrekening 2015

Omdat er nog geen Accountantsverklaring was afgegeven, is de behandeling van de Jaarstukken 2015 en de Grondexploitaties doorgeschoven naar de 30e juni.

Op zich een mooie jaarrekening als je alleen nar het resultaat kijkt. Maar de financiële positie van de Gemeente Meppel blijft zwak. Wij hebben onze zorg daarover uitgesproken. Vooral ook omdat het maar niet wil lukken om de financiële positie te verbeteren. Rigoureuze maatregelen lijken noodzakelijk.

Het resultaat over 2015 wordt voor een belangrijk deel gevormd door een overschot in het Sociaal Domein. Positief dat er geld is overgehouden, maar dat riep wel de vraag op of de zorg die nodig was ook daadwerkelijk is geleverd. Het College gaf aan dat dit het geval is.

Samen met de PvdA, Christen Unie en Sterk Meppel hebben wij wel een amendement ingediend om het geld dat is overgehouden in het Sociaal Domein te reserveren voor toekomstige uitgaven in het Sociaal Domein. Als blijkt dat het geld echt over is, dan mag het terugvloeien naar de algemene reserve. Dat amendement is aangenomen.