31 maart 2016

Woonvisie Meppel 2016-2020

CDA-initiatief voor betere woonvisie krijgt brede steun.

Op 10 en 31 maart is er in de gemeenteraad gesproken over de woonvisie voor Meppel. In deze visie is aangegeven wat er de komende jaren nodig is op het gebied van wonen. Er staan veel goede dingen in de woonvisie, maar hij is voor het CDA niet concreet genoeg. Ons initiatief om de woonvisie nu voor één jaar vast te stellen en volgend jaar te komen met een meer uitgewerkte woonvisie, kreeg brede steun van andere partijen. Het CDA-voorstel komt ook tegemoet aan de wensen van de huurdersvereniging in Meppel.

In het CDA-verkiezingsprogramma had het thema wonen een prominente plaats. Een goede, passende en betaalbare woning is voor alle Meppelers van belang.  Het CDA heeft in de gemeenteraad daarom meerdere keren het belang van een goede woonvisie onderstreept. Een goede woonvisie geeft aan hoe de gemeente, samen met partners, wil realiseren dat er voldoende passende woningen beschikbaar zijn in kwalitatief hoogwaardige wijken.

Er zitten een aantal goede punten in de woonvisie. De belangrijkste zijn voor het CDA:

·      Bouwtempo aanpassen aan de vraag en flexibel inspelen op kansen.

·      Samen optrekken met corporaties en zorginstellingen op het gebied van wonen en zorg.

·      Zoeken naar alternatieve huisvesting voor alleenstaande statushouders.

·      Startersleningen, aangevuld met andere typen leningen.

·      Aandacht voor duurzaamheid , ook in relatie met betaalbaarheid.

·      De ambitie om 30-50 % van het bouwprogramma te realiseren in de sociale woningbouw.

·      En, niet in de laatste plaats, aandacht voor inbreiding. Als we het hebben over inbreiding zou het CDA dit ook graag willen koppelen aan herbestemming. We moeten niet alleen kijken naar de lege plekken in de stad, maar zeker ook naar herbestemming van leegstaande gebouwen voor bijvoorbeeld woonruimte voor jongeren en studenten.

Wij hebben als CDA echter ook kritiek. Het eerste punt van kritiek betreft de visie op hoe we de toename van het aantal ouderen willen opvangen. De cijfers zijn hier glashelder. De omvang van deze groep neemt de komende jaren toe met meer dan 20% en in de verdere toekomst zelfs met 80%. In de woonvisie staat een foto van een lachend ouder paar met in de foto de tekst “seniorenwoningen”. De rest van de pagina is echter blanco. We hadden verwacht dat de woonvisie hier concreter zou zijn. Wat verwachten we, wat hebben we nu en wat is vervolgens de opgave die er voor Meppel ligt.

Ook op het gebied van de sociale huurwoningen hadden we verwacht dat de woonvisie concreter zou zijn. Het is mooi dat de ambitie om 30 tot 50 % sociale woningbouw te realiseren overeind staat. Ook is het mooi dat het de doelstelling is om het aantal betaalbare woningen op peil te houden. De hamvraag is echter: is dit genoeg. De voorzitter van de huurdersvereniging in Meppel, de heer Robbe, heeft ook aangegeven dat er een groot knelpunt is op het gebied van de goedkopere sociale huurwoningen. Ook hier hadden we graag gezien dat duidelijk zou worden welke opgave er voor Meppel ligt. Het CDA heeft eerder vragen gesteld over de nieuwe woningwet en de prestatieafspraken. De woningwet geeft aan dat corporaties naar redelijkheid moeten bijdragen aan de huisvestingsdoelstellingen van de gemeente. Hiervoor moeten deze doelstellingen dan wel helder zijn. Een vaag uitgangspunt geeft vage afspraken. Met een helder uitgangspunt kun je tot heldere afspraken komen.

We hadden het college kunnen vragen de woonvisie aan te passen en over enige tijd met een aangepast document te komen. Dit zou echter betekenen dat voor het maken van prestatieafspraken in 2016 er helemaal geen woonvisie ligt. Dit vinden wij niet in het belang van Meppel. We laten dan een kans liggen. Het CDA heeft daarom het initiatief genomen voor een tussenoplossing. Laten we de visie, die er nu ligt, voor het jaar 2016 goedkeuren, zodat het college aan de gang kan, en tegelijkertijd het college oproepen om uiterlijk 1 maart 2017 de woonvisie verder uit te werken in overleg met betrokken partijen.

Dit voorstel werd in de raad door een grote meerderheid gesteund.