06 juli 2021

Aan de slag met onze civiele projecten!

Naar aanleiding van de overschrijdingen op het project rotonde Jumbo Beilen is een inventarisatie gedaan van onze andere civiele projecten. Kunnen we de projecten ook binnen de bestaande budgetten uitvoeren? Dat is voor de raad de vraag. De inventarisatie is bedoeld om de thermometer in de civiele projecten te steken.

Het college heeft ons voorgesteld hoe we de projecten budgettair kunnen bijwerken om aan de projectverplichtingen te kunnen voldoen. Dat gaat dus niet in op de technisch inhoudelijke invulling van de projecten. Bijvoorbeeld welk type fietspad er aangelegd moet worden, van beton of asfalt, etc..

Het voorstel heeft gevolgen voor een tweetal projecten. Fietspad de 7 Blokken bij het Fochteloerveen wordt niet meer uitgevoerd, vanwege onoverkomelijke natuurbelangen. En ten tweede, zo is het voorstel van het college, wordt het project fietspad langs de Beilervaart vanwege de complexiteit (heel veel verschillende grondeigenaren moeten ruimte afstaan) en capaciteit in de tijd vooruit geschoven.

Het CDA wil daadkrachtig zijn en snel tot uitvoering van de civiele projecten overgaan. Onze gemeenschap heeft lang gewacht. De meeste projecten kunnen wat ons betreft ook gewoon door.

We hebben het voorstel wel via een amendement aangepast. Het CDA is van mening dat voordat project fietspad langs het Oranjekanaal in plannen uitgewerkt kan worden, eerst de wensen in de buurt opgehaald moet worden.

Het CDA vindt dat de gemeente onze inwoners tot op heden niet heeft bediend. De gemeente heeft niet voldoende gehoor gegeven aan vragen en is niet alle beloftes nagekomen van en naar de inwoners. Bij dit pad heerst nog veel maatschappelijk onrust en onduidelijkheid over de plannen. Laat de inwoners spreken en met suggesties komen.

Een ander idee van het CDA om het beleid aan te passen heeft het geen bijval van de andere raadsfracties kunnen krijgen. Ons voorstel was het resterende budget van project de Beilervaart, dat toch in de tijd vooruit geschoven wordt, niet te verbinden aan de uitvoeringsfase van dat project, maar aan te wenden voor civiele projecten in het algemeen.

Hiermee zijn we als raad slagvaardiger en flexibeler in de financieel zwaardere tijden die voor ons liggen. We kunnen dan budget aanwenden voor andere projecten, waar wellicht de urgentie om de verkeersveiligheid te verbeteren hoger is dan aan de Beilervaart.

Robert Brouwer

Raadslid CDA Midden-Drenthe