14 september 2020

Armoedebeleid

“Een situatie waarbij financiële middelen beperkt zijn en mensen het gevoel hebben dat zij geen perspectief hebben op verbetering van hun situatie, en waarbij zij materieel, cultureel en sociaal uitgesloten zijn van minimaal aanvaardbare levenspatronen in Nederland”. Dit is de definitie van armoedebeleid in de nota “Uw goed recht” over het armoedebeleid in onze gemeente. Mensen komen middelen tekort, hebben zorgen en kunnen niet meedoen. Dat gun je niemand en daarom is een goed armoedebeleid noodzakelijk. Als voorbereiding op nieuw beleid is er een uitgebreide evaluatie* van het armoedebeleid in onze gemeente gemaakt. Een goed begin naar nieuw beleid wat ontwikkeld wordt.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vraagt het rijk om de gemeenten bij het nieuwe landelijke beleid mee te laten denken. Zij pleiten daarbij onder andere voor een herziening van het toeslagenstelsel. Een groot gedeelte van Nederland maakt gebruik van toeslagen als huurtoeslag, zorgtoeslag en toeslagen voor kinderopvang. Nadenken over hoe dit gemakkelijker kan en of de toeslagen niet eenvoudiger via verhuurder, zorgverzekeraar kunnen lopen lijkt mij een interessante suggestie van het VNG. Voor de kinderopvang wil de VNG kijken of het hele systeem omgebouwd kan worden zodat niet de ouder het volledige bedrag eerst over hoeft te maken, maar een eigen bijdrage moet betalen. Dit is duidelijker en men weet waar men aan toe is. Daarnaast pleit het VNG voor compassie, uitgaan van vertrouwen en niet van wantrouwen. Veel fouten worden onbedoeld gemaakt, niet vanwege bewuste fraude, stelt het VNG. Gelukkig heeft Pieter Omzigt niet opgegeven en er zo voor gezorgd dat de gedupeerde ouders bij de toeslagenaffaire recht gedaan is. Had deze toeslagenaffaire ook plaatsgevonden als men uitging van vertrouwen? Ik denk het niet.

In Nederland nam het aantal mensen met schuldenproblematiek al toe en dit is door de Coronacrisis nog verergerd. Daarom is een goede aanpak landelijk en gemeentelijk van groot belang. Ook de suggestie om niet boete op boete te stapelen maar uit te gaan van de kale schuld vind ik interessant.

In de gemeente Midden-Drenthe worden er als voorbereiding op het nieuwe armoedebeleid eerst interviews gehouden met mensen die op verschillende manieren betrokken zijn bij het onderwerp. Ik heb ook wel ideeën over het armoedebeleid en zal daar ook zeker nog op terug komen. Maar eerst zou ik graag van u/jou suggesties willen horen over het armoedebeleid. Dus vandaar de vraag om input te geven. Dit mag via mijn mailadres [email protected] of als u/jij dit leest op facebook via een persoonlijk bericht. Ik hoor graag van u/jou.

Ria Beukema

*Link naar de evaluatie: www.middendrenthe.nl/zaakinfo/document/docnr/7533735