12 november 2019

Begroting 2020

Bij de perspectiefnota voor 2020 heeft de CDA fractie duidelijk gemaakt welke weg het CDA op wil. Een weg waarbij mensen centraal staan, waar er ruimte is voor iedereen, zorg voor elkaar, waar iedereen mee kan doen en dit in een duurzame wereld met een duurzame economie.  Vanuit dit perspectief gaan wij ook in op de begroting 2020.

Allereerst de complimenten aan de medewerkers die de begroting hebben gemaakt. Het is een goed leesbaar stuk.  En dan de begroting: Als 1 van de weinige gemeenten hoeven wij niet te bezuinigen. Een resultaat van jarenlang goed beleid. Dat is goed nieuws voor onze inwoners, want daardoor kunnen wij de zorg blijven bieden die nodig is. Natuurlijk moeten we zuinig blijven. Niet alles kan.

We stemmen in met de begroting zoals die voor ons ligt. We hebben nog wel wat wensen…daarover later meer.

Er is al aan veel wensen van het CDA uit de perspectiefnota voldaan. We willen nog wel een aantal dingen onder de aandacht brengen:

• Als eerste het onderhoud aan de Esweg.
    Wij zien dat er geld is gereserveerd om hier onderzoek naar te doen.  Wij pleiten er voor dat er gezocht wordt naar mogelijkheden voor het verkrijgen van subsidies. Dit om de uitvoering naar voren te halen. Het is gewoon een belabberde weg om op te rijden of te fietsen. Is het college bereid naar de mogelijkheden te kijken?

• Er is een subsidie begroot van € 40.000,= voor Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Dat is prima. Maar het CDA wil wel wat randvoorwaarden meegeven. Financiële randvoorwaarden en ook willen wij op de hoogte gehouden worden. Hiervoor dienen we gezamenlijk met PVDA, VVD en Gemeentebelangen * een motie in.

• Het CDA heeft bij de perspectiefnota aandacht gevraagd voor jongerenparticipatie. Hiervoor is een motie aangenomen. Hiervan zien wij niets terug in de begroting. Daarom dienen wij samen met PVDA en Gemeentebelangen * een motie in om 1 keer per 3 jaar geld te reserveren voor Up2you. Dit is een project wat bewezen goed loopt en het zou jammer zijn wanneer dit geen voortgang meer kan krijgen. Laat zien dat we jongeren serieus nemen.
    De vorm van Up2you staat voor ons niet vast. Dat kan per keer n.a.v. de evaluatie bepaald worden.

• Het CDA heeft de suggestie gedaan om te kijken of het mogelijk is om het fietspad tussen het Oosteinde en de Schone Gelegenheidsweg in Westerbork te renoveren.
    Wij gaan er van uit dat dit fietspad wordt mee genomen in het fietsplan, dat ontwikkelt gaat worden in 2020.

• Wij lezen niets terug in de begroting over onze plannen voor een onderzoek naar mogelijkheden voor het behouden van betaalbare starterswoningen. Hiervoor is bij de behandeling van de perspectief nota raadsbreed een motie aangenomen. Wij zijn benieuwd naar de uitvoering van de motie portefeuillehouder, hoe staat het hier mee?

• Het CDA blijft aandacht vragen voor betaalbare woningen voor jong en oud. We zijn blij dat in Smilde nu 14 nieuwe woningen worden gebouwd.

Dan nog 4 punten:

• Onlangs hebben wij een werkbijeenkomst gehad over Integrale ouderenzorg. Wij zijn onder de indruk hoe er wordt samen gewerkt met allerlei instanties inclusief de huisarts. Wij zien uit naar de nieuwe WMO nota en de nota over de jeugdzorg. Met als uitgangspunt een fijn, sociaal en gezond leven op de plek waar je graag wilt wonen.

• De dorpen zijn voortvarend aan de slag met diverse dorpsvisies. Dat is onlangs nog weer bevestigd bij ons werkbezoek aan Hijbel in Hijken. Wij zien uit naar de uitkomsten van deze dorpsvisies. De contactambtenaar, Welzijnswerk en andere ambtenaren zijn luisterend en faciliterend en dat wordt gewaardeerd door de dorpen. Ga daar vooral zo mee door.

• De leefbaarheid in onze dorpen is volgens ons heel belangrijk. De dorpshuizen hebben hierin een belangrijke functie, laten wij hier zuinig op zijn.

• De duurzaamheidsvisie krijgt steeds meer gestalte. Voor het CDA is snelheid geboden maar niet zonder draagvlak. Veel inwoners vinden de ontwikkelingen rondom duurzaamheid ingrijpend en dan is goede voorlichting en mensen meenemen ontzettend belangrijk. Wij vinden belangrijk dat de plannen betaal- en behapbaar zijn voor de inwoners. Belangrijk is niet alleen de weg die je gaat maar ook het spoor dat je achterlaat. Dat geldt niet alleen voor duurzaamheid maar voor alle plannen.

We wensen eenieder veel kracht en wijsheid toe bij de uitwerking van deze begroting.

Marinus Louissen

Fractievoorzitter CDA Midden-Drenthe

*) Beide moties zijn met raadsbrede steun aangenomen.